Satsuki
Pga ett fönsterbyte tvingades vi ta bort panelen på några delar av huset och denna vill vi självklart ersätta snarast.
Vi har köpt och sågat till ny panel, men är osäkra på hur man bäst löser ytbehandlingen (ska målas vit) vid denna tid, då det inte riktigt går att måla/slutstryka utomhus pga temperatur och regn.... Skulle därför uppskatta era åsikter och erfarenheter!

Självklart ska panelen oljas, det är där jag är just nu - allt är oljat och ligger på tork (i vårt kallgarage där vi har satt in en värmefläkt).

Ska jag stryka alla panelbrädor en gång och vänta med slutstrykningen på plats till våren och därmed lämna panelen, inte oskyddad men iaf lite mindre skyddad, över vintern?
Ska jag stryka allt två gånger nu och ändå stryka en gång till på plats till våren?
Panelen är enkelfasspont - hur långt ska jag stryka färg - om jag stryker hela vägen ner på sponten lär jag ju inte få in sponten i noten vid montering. Samtidigt vill jag ju inte ha trärena glipor i färgen...

Om du har oljat och grundat och ett lager täckfärg räcker det, räcker även med bara olja och grund till våren.

Satsuki
Enligt färgsystemet ska det vara olja + två lager täckfärg, ingen speciell grundfärg.....
Räcker det då med olja+ett lager täckfärg?

Ok, jadå, inga problem , speciellt när du bor i varma Skåne :thumbup:

Satsuki
Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.