Fasad
prototypen: Jag mäter, sågar, målar och monterar, det går. Protte
Korvgubbe: Är det ordet "om" som rör till det för er? För ingenstans i citatet säger Svenskt Trä att det inte ska snedkapas, bara att färgen är väsentligare. Det vill säga: Bra - snedkapa, Bättre - olja+måla, Bäst - bägge. Och för att man ska uppnå det bästa så bör man inte snedkapa mer än att det går att olja och måla. Det var väl inte så svårt?
EminM: Hej! Jag har köpt ett hus på landet utanför Uppsala och måste tilläggsisolera det. Huset är från 4050-talet och vill ha trä fasad. Huset är ett timmerhus i grunden och man har putsat på det. En del av putsen har släppta dåligt skötsel. Fixar det själv med hjälp av vänner. Hur går den till? Lägga vindskydd mot putsen och lägga isoleringen så tätt som möjligt mot putsen. Ska
zteveg: Det SueCia menade var att stommen av 170mm reglar blir helt inbyggd av isolering, inte att den blir diffusionstätt inbyggt (typ som om man man skulle sätta ångspärr på båda sidor om stomreglarna.) Om man tex isolerar en vind, och även har isolerat med skivor ifrån insidan. Täcker man då vindsbjälkarna med isolering, så blir dom ju helt instängd av isolering. Detta kan väl inte anses
Ramnemark: Om ni ska göra det själva så är det väll lika bra att ta bort den gamla? Det blir ju inte dyrare, bara mer arbete.
berne88: Tack:) Då kommer nästa fråga, ska den profilen som ska sitta i ändarna sitta längs me den vita linjen? Elle ska man sätta en bräda från fönsterbleck, upp till överliggare, å sätta. Den uppe på själva brädan?
Edland: Bumpar denna tråd igen och hoppas att det är ok att jag lånar den lite. Jag hoppas att det ordnat sig för dig 'EOlsson', berätta gärna om hur du gick vidare? Sitter med i princip samma problematik med mitt allrum, som ligger till hälften under jord, med fuktgenomsläpp på leca och stort altanbygge utanför och dessutom bärlinor som inte är fästa i vägg. Har flera olika teorier om
Barnrikehuset: Ska man inte tilläggsisolera är det nog overkill att byta fasaden för att den ser sunkig ut längst ner. Kapa som Norrbottenstorpet visar bild på skulle jag göra. Är nog ganska lätt på ett sånt gammalt hus med timmerstomme eller plankvägg där man kan spika/skruva fasaden var man vill (behöver inte stoppa in reglar att fästa i). Det roliga är att man förknippar sånt med fina gamla
gelle: Hej Ni som målat med Alcro Allmoge för några år sedan - hur ser fasaden ut idag? Tappar den i kulör efter ett tag? Är det mögelpåväxt? Behöver man tvätta den ofta? Efter hur lång tid behöver man måla om? Tacksam för svar! Velar själv mellan Alcro Allmoge (Alkyd), Alcro Bestå (Akrylat, ej matt), Demidekk Ultimate (Akrylat) och Beckers Perfekt matt (Akrylat). Vill helst ha
gelle: Hej Ni som målat med Alcro Allmoge för några år sedan - hur ser fasaden ut idag? Tappar den i kulör efter ett tag? Är det mögelpåväxt? Behöver man tvätta den ofta? Efter hur lång tid behöver man måla om? Tacksam för svar! Velar själv mellan Alcro Allmoge (Alkyd), Alcro Bestå (Akrylat, ej matt), Demidekk Ultimate (Akrylat) och Beckers Perfekt matt (Akrylat). Vill helst ha
niklasp85: Det där är ju ganska stilfullt. Bör man ha en plåt på den snedställda brädan också i så fall?
Dixie20: Tack för svar! Nu skruvar vi bort allt vi kan och får måla runt det vi inte klarar att få bort själva. Dumt att inte tänka på det i god tid. Vi har varit bortskämda med totalentreprenad tidigare...
Filurus: Håller på och renoverar våran balkong efter att den har huserat svartmyror och diverse getingar... Ska börja med golvet nnu men är lite fundersam på hur jag ska gå tillväga. den gammla balkongen haded råspont med underlagspapp och tjärpapp [bild] (dom gammla ägarna hade även lagt en plastmatta direkt på vilket resulterade i fukt och röta i bjälkarna...) Är det att rekomndera att
Matstj: Hej Har målat en del av fasaden mer utevit (0502-y). Den har blivit ganska gul. Men bi var ute efter en vit fasad. Nu är vi inne på 0300 N. Är det nån som har provat den? 0500 N. Ser väldigt mörk o dyster ut.
MaxPax: Långa skruv rakt in i träreglarna, om du lyckas träffa dem och de inte redan ruttnat.
Brallan84: Men om vi omdefinerar panelen till slät ist. för hyvlad. Vi har cyklat omkring som ett par inbrottstjuvar och tittat på en massvis med panel. Det är nämligen ett nybyggt område runt hörnet från oss med minst 150 hus och från håll får vi intrycket att panelytan är slät. Hur får man den så? Nu pratar vi inte slät som laminatyta eller så, men inte så stickig o dan som den vi har nu.
MaxPax: [citat] 1. Weber "mur- och putsbruk B", "Murbruk M 2,5" funkar också bra, bland annat. 2. En säck murcement A att göra vidhäftningsslamma av. Iläggsslev, svärd (decolitskiva), rivbräda, plafondpensel eller kalkkvast, elementpensel modell bred och tjock, filtbräda (den orangea), några murbrukshinkar och något att blanda med. 3. Nej är det korta svaret. Måla allting efter, är det ett
SBH: ser ut i princip så här. http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0044-53IBE521.pdf finns i "cellplast" och stenull http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/vaggar/putsade-fasader-tunnputs http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/vaggar/putsade-fasader-tjockputs
ishtar: Tack för era svar och tack för länken till Träguiden. Där fanns mycket att lära sig. :)
Strip: Ur väggen sticker ett VP-rör. I röret kommer en EKK eller nåt liknande, den vill jag (byta) vinkla 90° uppåt, för den nya lampan ska ev sitta högre än den gamla. Regnar det då på hela kalaset, lär vattnet följa kabeln och vidare in i röret/huset. Hur får jag tätt? Massa mjukfog? Sätta en dosa?
AndersS: Gamla färger t.ex. baserade på linolja ska strykas tunt i flera lager då de annars tar lång tid på sig att torka och det sätter sig damm/skit i ytan utomhus innan det torkat. Med moderna täckfärger är det grundfärgen som ska tränga in och skydda panelen (i vissa system är det istället en grundolja eller kanske båda delarna). Sedan ska färdigstrykningsfärgen vara ett ytskydd,
hus_ombyggnad: Hej och tack för ditt svar. Vi är lite rädda för att 0502-y kan kännas "smutsig" mot snö tex. Å andra sidan är det ju inte snö so ofta här i södra sverige :-). Precis som du skriver, är det ju en risk för att s0500-n kommer bli för vit en solig dag......men kanske någorlunda ok ändå.... får nog testa att måla en yta i s0500-n och "känna" mig för. Testa hur den ser ut i olika
SueCia: [citat] Vilken kulör menar du eller vilken typ av färg? Ska du ha svart panel så är det ju skitbra om du får den struken med svart färg från början, då kan du spika upp den och sen måla, du ska absolut inte spika upp svart panel om du inte målat den ett varv innan, den kommer krympa lite, och på svart färg syns det ordentligt.
memike: [citat] Det är precis det den är, annars hade jag ju bytt den också. Klåparn som bytte panel har satt den nedersta kanten (trots vinkel på brädorna) för tajt emot en plåtkjol på denna sida så fukt gått upp i ändträt i locken på översta raden på Södersidan.
Kneppe: Hej, Att måla sockeln på huset, fyller det någon funktion utöver det rent estetiska? Tänker om det har stor påverkan på skydd mot väder och vind, eller om det mer är dekorativt och "skadar inte med extra skydd"? Älvsbyhus betongsockel, krypgrund. Mvh, Kneppe
Rhodin: Det låter jättebra, blir faktiskt inspirerad nu! Med en handled som inte är helt hundra är det bra att veta att man inte behöver slänga på bruket :). Min far som var lekman putsade många hus (växte upp i ett evigt "property ladder") så då borde man kanske klara det också. Jättetack för all pepp!
gaia: vad skulle du ha skummet till? Det finns ju redan en tätning/ isolering runt dörren - en svart svampremsa om jag ser rätt. Du ska nog putsa med samma putssort som redan sitter på huset och använda dej av beskrivning hur man jobbar med just din puts. gaia