A
Allinug: Jag satte galvad, finmaskig järnduk när panelen på förrådet försågs med luftspalt när ytterpanelen byttes. Beställde duken på Gärdin och Persson. Den sattes dit efteråt, men det enklaste hade varit att sätta dit den innan brädorna kom på plats. Det har fungerat bra.
6 svar · 28,4k läst
·
J
Jerkbait: Jag provade just med vatten och borste. Det gjorde fogarna mjuka och fina. Däremot funkade en torr borste efteråt mycket bra för att få bort det supertunna lagret murbruka på stenarna. Det blev till damm och flög av.
18 svar · 19,2k läst
C
corre: Låter som en rimlig metod, brute force är nog ända sättet. Och en bra kofot eller bred takspackel att bryta med.
1 svar · 2,5k läst
P
Pontstone: [bild]
1 svar · 2,2k läst
·
M
Matstj: Det måste finnas sättningar annars blir det inte såna sprickor. Jag tycker de är tillräcklig stora för att hoppa över köpet.
2 svar · 4,5k läst
·
A
Anselius: Hehe, nä de kanske är billiga. Köpte dock deras dyrare variant. Den billigaste är rena vattenfärgen, täcker inte ett dugg :thumbdown:
9 svar · 2,5k läst
L
least: Limma fast en tunn regel på väggen och skruva fast panelen i den?
4 svar · 10,7k läst
·
H
huggan: Hur gör man här med plåtar och panel när man kommer upp vid hängrännan? Det ska vara liggande panel. [bild] [bild]
0 svar · 3,0k läst
·
V
vectrex: Jag håller med.Mattias här. Dock tycker jag det finns lite nackdelar med cellplast också. 1. Brinner bra. 2. Svårare att jobba med. Såga istället för att skära med statiskt cellplast-spån som fastnar överallt. Inte lika förlåtande passning, man måste ha exakt rätt storlek medans mineralull fjädrar lite mer.
14 svar · 2,4k läst
R
Rhodin: Jag är kanske helt ute och reser, men jag har googlat och googlat men kan inte hitta några tydliga svar. Hoppas att någon här kan förklara! Har ett kalkputsat och kalkmålat hus där putsen har släppt på sina ställen. Tanken var att putsa om allt men firman som skulle göra det gick upp i rök... Tänkte därför försöka laga själv. Problemet är att den gamla putsen som ändå sitter
0 svar · 1,2k läst
T
Thomlar: Hej, Jag har en spricka i putsen på två ställen på en gavel strax under ett fönster. Huset ska putsas om 2016, men jag är lite orolig för om det kan vara en risk för fuktskada på huset om jag inte lagar sprickorna tillfälligt inför vintern. Ska jag vara orolig? Om jag skal laga sprickorna, kan jag göra det med latex, för att slippa knacka ner puts? Ha det. //Thommy
0 svar · 1,8k läst
T
term: Det ser ut som betong med frilagd (marmor?)ballast, borde inte vara några bekymmer att måla med silikatfärg.
2 svar · 3,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vilket fint hus. Du har utnyttjat och behållit naturen istället för att spränga, schakta bort som många gör. Trädäcket är också fint, lagom stort i förhållande till huset.
5 svar · 5,1k läst
·
P
Pagno: Glöm inte att rödfärgen skall arbetas in, den målas inte bara på ytan!
7 svar · 5,0k läst
·
M
myrstack: [citat] Du svarade på det själv i princip. En liten spricka blir snabbt större då det kan räcka med lite vatten initialt som expanderar vid frost och spränger bort material. Speciellt en svensk höst med små sprickor under fönster
11 svar · 8,7k läst
·
Roev08
Roev08: Kanske går att tilläggsisolera samtidigt? ;)
4 svar · 2,8k läst
·
H
huggan: Fint målarhat ;-)
1 svar · 1,3k läst
·
Wide Glide
Wide Glide: Det är dags att måla om huset. Ca: 10 år sedan vi målade sist. Målaren hade då en åsikt om att kanterna på brädorna var skarpa (90°) Han visade att det var där färgen försvann snabbast och att det var där färgen blev tunnast vid målningen. Min tanke var att antingen runda av kanterna eller slipa av kanten till 45° för förhindra slitaget av färgen. Jag har gått runt huset och
0 svar · 2,9k läst
·
K
Krille4: Jag hade gärna gjort det nu när vi har tid men huset är sålt och det känns inte riktigt schyst mot köparen att lägga ut bilder på deras hus på forumet. /Krille
18 svar · 80,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Droppnäsa är nog rätt. Även om cederträ är motståndskraftigt mot fukt och röta så betyder inte det att det inte tar skada av fukt/vatten. Tryckimpregnerat virke är också motståndskraftigt, men det håller inte i evinnerliga tider på något sätt. Det gör inte heller cederträ. Så därför gäller det att skydda det så mycket det går om man vill att det ska hålla så länge som
4 svar · 4,9k läst
F
fredand44: Hej! Tusen tack för svaren. Jag fick inte till det på något bra sätt med varken mall eller list. Så jag gjorde en "jigg" som jag lade in en bräda i taget och kapade efter med handcirkelsåg. Det blev ganska ok. [bild] Mvh Fredrik
3 svar · 3,6k läst
·
L
Lutte: Hade försökt bygga en "skalmur" med en putsskiva ytterst som livar med lecablocken och allt sitter förankrat i lecan för att förhindra sprickor.
1 svar · 1,9k läst
E
Ernfrid: Hade börjat förbereda och hade börjat förvattna men fick se att säckarna har blivit hård ut i kanterna, legat i en snickarbod över vintern. Är det bara att slänga? I mitten är det mjukt.
7 svar · 5,8k läst
woodchuck
woodchuck: Tack för svar! Yonna: Huset har källare så grunden är ganska hög och jag tror att man bör ha något skydd/fuktskydd. Gabbe1: Tack för bilder. Den var fin, jag gillar looken. Kul att se hur det ser ut. Tror jag ska prova utan pigment. Någon som tror/vet om det påverkar funktionen om man skippar pigmentet? Tycker inte att det borde det, men man vill ju gärna ha det bekräftat så man inte
3 svar · 3,8k läst
·
R
MaxPax: Jag skulle rekommendera en tjockputs på stenull i ett system. I typ med "Finja Iso-Min" eller "Weber Serporoc". Kallas traditionell tjockputs och är det som är mest beprövat när det gäller att putsa på utvändig tiläggsisolering. Välkommen.
1 svar · 1,5k läst
M
Magnus_Andersson: [bild] [bild]
1 svar · 1,9k läst
·
K
KtmDanne: [citat] Håller färgen efter strykningen? OT: Jag har haft både Pegaso (absolut första modellen med dubbla lampor fram) samt KTM. Båda märkena är underbara å sitt sätt. Och ja, jag hade ett litet haveri på min KTM. :rolleyes: Utsatte den hojen för tio ggr värre saker än min Pegaso, därav 10ggr mer meka också:x Tror jag vet vem du är, konto på fraggel va?
8 svar · 3,5k läst
·
D
Dodoo: Det ska fungera bra. Det finns en regel som är lätt att följa och det är att det hårdaste bruket ska vara längst in och sedan mjukare ju närmare ytterkant man kommer och hydraliskt kalkbruk är mycket hårdare än vanligt kalkbruk.
2 svar · 2,8k läst
B
BetongHedis: Vilken typ av panel (enkelfas, dubbelfas, zpanel) ska man ha om man vill ha dubbla midjor, dvs en under fönstren och en mitt på väggen? Stående under fönster och liggande resten? Hur göra en snygg midja? Köpa färdig list? Fönster funderar vi på att köpa en typ av korsfönster från Kronfönster, erfarenhet av dem? Kom gärna med andra tips att tänka på. MVH FREDRIK
0 svar · 934 läst
B
SBH: [citat] nä. betongskruv/lättbetongskruv ;)
8 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.