Fasad
Gerteric: Kan inte fukt tränga in bakom putsen så man får frostsprängningar?
andreverge: Tack! För några veckor hade jag funderingar på hur använder en så tunn slev. Nu vet jag. Tack en gång till.
1036: har du ingen utdragare borra med en 12-15mm hålsåg runt spiken ock späck biten med en mejsel obs utan centrumborr
Jarlsgård: Kan uppdatera med att vi impulsköpte färg igår och har målat idag, ska bli intressant att se hur det blir när vi lagt andra strykningen och allt torkat :) [bild] [bild]
sin: [bild] På tal om Aalto, målat/tunnputsat tegel tycker jag är underskattat. (Edit: sorry kanske OT med tanke på din ursrungliga fråga)
Andreas Ludde Lundell: Ska börja sätta panel på mitt garagebygge nu och har en fundering över hur mycket panelen borde överlappar grunden/sockeln som minst. Är det ok att "droppnäsan" slutar 5 cm under spikläkten/sockeln? För då får jag på det minsta stället 15 cm från marken. [bild] Överallt jag läst så beskriver det hur mycket man borde ha mellan mark och panel 20-30 cm som minst.
holmberg87: Visst kan man ha en liggande träplanka typ läkt. Det borde väl fungera lika bra om inte det blir en för stor glipa. Man brukar ju använda ex masonite som distans för att det ska komma luft förbi läkten.
anders07: Det kan vara saltutfällning från betongen också. Det brukar se ut som ludd bestående av små avlånga stavar. Är det det så finns det risk att det kommer in fukt/vatten i väggen på sidan där.
Matstj: [citat] Det är varken inomhus eller utomhus utan det är inuti garaget. tack för eran svar.
huggan: Alla priser är såklart ca och efter tor 1. 100.000:- utan plåt. 2. Omöjligt att svara på, måste veta kvm. 3. 30.000:- utan markarbeten. 4. 130.000:- 5. 25.000:- 6. 150.000:- men kan diffa mycket beroende på olika val. 7. Mer info behövs. Är det ett tunt golv eller ett bärande golv?
jackt: Hej igen. Har funderat lite mer och tänkte när man byter fasaden borde man väl ta bort det gamla så man kommer in till stommen? (I mitt fall stockarna?) Den nuvarande fasaden är på de gamla plankorna som var tidigare fasad. Tog några bilder, kanske svårt att se något; [bild] Här ser man hur regnet har runnit på reglarna. Detta är den östra fasaden, skall bytas först. [bild] [bild]
theboppers: Hej, tänkte slå ihop ett litet "uthus" eller något och skulle vilja ha vildmarkspanel - men med tanke på storleken skulle nog liggande panel vara snyggare. Dock hittar jag inte så mycket svenskt där man använt vanliga panelbrädor liggande. Jag hittade nedanstående bild på en norsk site (http://www.byggmakkerpluss.no/artikkel/174/Liggende-og-staende-kledning). Jag tänkte köra med
bubblanh: Kan svara själv nu - det är enstegstätat :|
Lexington: Håller med, inte bredare än källarfönster, såg annorlunda ut från förra vinkeln!
konsul: Hej alla kära medlemmar vår sten fasad är i dåligt skick och bör göras om. jag och sambon har räknat och är inne på att skaffa liggande trä fasad någon som har tips eller något och tänka på. gärna lite inspiration - är inne på New England stilen. vad kostar det Huset är på ca 200kvm :D
Spikin: Sto Ventec med stålreglar är ett bra system. Har hela fasaden rensats till regelstomme och fukt/mögelkollats är detta tillräckligt. Att köpare hoppat av pga av fel som köparens bes.man hittat innebär ju att felet bör vara känt för säljaren som därmed har upplysningsplikt om detta. Det måste finnas dokumentation över var tidigare fel upptäckts vilket säljaren har upplysningsplikt
Morgano: Låter ju trevligt. Man måste ha kul när man jobbar! Tack för svaren! :beer:
FredrikBr: Tänkte bara skriva hur det låg till för framtida bruk. Efter att ha öppnat upp och kollat så bär fönstret ingenting. Endast isolering och några spik som förbinder fönsterna med väggen ovanför.
Susanne Wingolf: Det är inte på alla väggar men de väggar som det syns på vätter mot havet.
Janus82: När jag satte liggande panel på en vägg härom året så märkte jag att de flesta av panelbrädorna led av lite "snipe" från hyvlingen. Dvs de var lite ojämnt hyvlade just i ändarna. Detta syntes extra tydligt där jag skarvade panelbrädorna och den ena brädan var avkapad så att snipen var borta medan den andra brädan började "från början". Jag fick alltså en snyggt hyvlad bit att
Nationalbear: Tack för alla svar! Ska definitivt skaffa in flera offerter, så får vi se vad priset blir i slutändan.... Inser nu att jag kanske var lite väl vag med vissa detaljer. Gaveln har stående panel med lock, och två fönster med fönsterbleck i nederkant som jag antar måste tas hänsyn till. Vad gäller material- kontra arbetskostnad så framgår inte detta av offerten (vilket jag nu inser är
gwingren: Hej. Jag har haft ett hembesök från en säljare på Beckers och de rekommenderade att måla min putsfasad med kivisil fasadfärg. Jag tänkte kolla om det är någon av er som har kunskap eller vet om det går att använda en Wagner projekt 115/117/119 istället för att rolla ut färgen?
Semla882: Hej på er, Lite bakgrund: Vi köpte hus i våras och har under hösten dränerat och isolerat källare. Vi fick då riva ett uterum som vi nu skall bygga upp igen när väder och plånbok tillåter. Sitter o ritar på uterummet och har stött på ett litet huvudbry. Uterummets ena kortsida kommer gå i husgavelns förlängning och jag tänkte då vara lite duktig och liva ihop uterummets fasad
ParOscar: Är på gång att renovera sockeln på vårat hus. Det har tidigare suttit nån typ av frigolit (ganska stora bruna kulor 5cm) med ett lager puts mot betongplattan. Har nu köpt isolerade sockelelement. Fick tipset att limma dem mot plattan med sättlim. Är det bästa tror ni? Måste man täcka elementet eller räcker det att dutta så det sitter fast? På kortsidan är det bara hål på vissa
Blizzz: Hej, Har precis köpt ett hus där fasaden avslutad under mark. I besiktningsprotokollet står följande: Delar av den putsade fasaden avslutas under mark. Risk finns för fuktrelaterade skador i putsen och bakomliggande konstruktioner. Runt hela huset ligger makadam upp mot fasaden. Jag började gräva ca 10-15 cm under makadamen tills fasaden slutar och stöter då på någon frigolit liknande
Åsa Lund: Du har nog två eller max fem års garanti på målarjobbet... Ta en liten kniv och testa om träet är murket där färgen har lossnat, i så fall måste nog panelen bytas är jag rädd :-(