S
använd rätt verktyg och gör rätt så funkar det.

Verkar finnas lite olika "rätt" - o det är väl bra att lite olika lösningar ändå kan ge ett bra resultat.
Lärt mig mycket. TACK!

S
  • Kolla vad för bruk som används kalkbruk eller cementbruk
  • Fogarna kratsas (rivs), 1½ ggr fogtjockleken.
  • Kratsgrus och damm sköljs av för att få rena anläggsytor.
  • Tegelfasaden förvattnas innan fogning.
  • Traditionell fogning med fogbrett och fogslev, fogen efterkomprimeras med fogpinne.
  • Klassisk murartvätt för att tvätta bort kratsdamm, bruksspill och viss nersmutsning.

• Gilla
Knaggen
  • Laddar…
Det här är väl som att svära i kyrkan men jag hade tänkt att bara foga om det yttre färgade skiktet. Så som det ursprungligen var gjort. Det enda som lossnat är just den yttre färgade fogen. Det andra sitter fast. Tänkt kratsa bort allt löst och foga om just det som satt löst. Förstår att detta inte är brukligt och sannolikt heller inte lika hållbart i längden men hellre det, än inget - tänker jag. Inget tegel som spruckit. (Då jag lagade ett cementgolv fick jag rådet att använda ett medel som skulle öka anläggningen/kontakten med underlaget. Köpte ett sådan medel på Biltema. Skulle inte det kunna vara något för att öka sammanfogningen mellan cementen och yttre färgade fogen?)
Är jag helt ute i det blå....?

SBH skrev:
  • Kolla vad för bruk som används kalkbruk eller cementbruk
Gammal tråd.

Hus byggt -61 fick råd om KC-bruk. Är det hårdhet B eller C jag bör använda?
Jag har läst mej till att det nya bruket inte får vara hårdare än originalet.

Dessutom...
Jag hade svårt att hitta pinnfräs till vinkelslipen.
Hittade tillslut en av märket Irwing på Hornbach.
Ska man leta på nätet heter det Mortar Rake på engelska.

Redigerat:
Jag är i samma situation. Skulle helst bara vilja ta på ny fog. Räcker det med att trycka till ordentligt? ??

Svaret är: Nej det räcker inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.