Jag ska tilläggsisolera till våren och tänkte bara lägga reglarna på befintliga fasaden.
Det är ett hus från 1944 och det är ingen plast ångspärr i väggen utan en utav papp.

Gör jag rätt eller ska jag riva fasaden?

Jag hade nog valt att riva ned panelen samt gamla pappen. Regla på tvärs över befintlig läkt, isolera, klä med tex T-Vind och sedan ytterligare 22'a eller liknande för luftspalt för att avsluta med panel.

Mitt hus fick ny panel av tidigare ägare någon gång slutet av 80-talet skulle jag tro och den är tyvärr i så pass bra skick att jag inte nämns att riva ned den, sitter på reglar satta direkt på gamla panelen.
När dagen kommer och det verkligen måste bytas panel så river jag helt klart bort det gamla lagret....

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Är gamla panelen rätt utförd med luftspalt bakom så blir det ju helt fel att ha kvar den när du ska utöka isoleringen och luften kan röra sig mellan isoleringslagren.

Takutsprånget minskar mer med gamla panelen kvar och det skyddar panelen en hel del om man kan ha mycket takutsprång förutom att det ofta ser fult ut mer för lite.

Fönstren i fasaden kommer inte lika djupt in om du tar bort gamla panelen.

Bara fördelar med att ta bort alltså.

Väggen är nog byggd med konsten regler för det året. Och har inte nån luftspalt alls.
Det sitter en spontade fasad skivor sedan papp och sen nån träfiberskiva sen stående reglar längs hela väggen sen kommer inneväggen.

Redigerat:
Jag tror att en fråga var inbakad i runriken. Om den nuvarande plastfärgen kommer att vara till något bekymmer?

Sitter med samma dilemma, ser ut att vara gammal plastfärg som nu släpper i stora sjok. Också ett hus från -51 med vägguppbyggnad som tidigare talare beskrivit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.