M
Michael_larsson: Hej ! Nu så har jag isolerat ! Vad jag gjorde det var : köpte isolerremsa ! Tog remsa runt röret , band fast isoleringen men ståltråd ! Upptäckte då att isoleringen åkte av när jag stoppa in röret i hålet! Tejpa isoleringen men silver tjep runt röret ! Pressa sedan in röret i hålet ! Täppte igen hålet med isoleringen både både från utsidan o insidan ! Tryckte upp isoleringen o
7 svar · 2,7k läst
·
M
Marcussjogren: Jag älskar ju att göra saker på det vis man gjorde förr i tiden, så jag hade valt kalk. Men är säkert svårare att hitta folk som gör det åt dig. Du har säkert någon Byggnadsvårdsförening i din närhet som kan tipsa om hantverkare.
2 svar · 2,0k läst
tommib
tommib: [citat] Nej, det var raljant av mig men så har jag fått det förklarat en gång.... Hur som helst verkar det tveksamt med en tegelfasad utan luftspalt. Om det finns plast precis bakom teglet så kanske det kan funka men jag skulle vara tveksam. Det räcker med någon otäthet vid ett fönster eller liknande så har man en fuktskada, och en tegelfasad är inte lika lätt som en träfasad att ta
8 svar · 9,0k läst
L
lundegard: Tack för era svar. Det låter som att det inte ska bli något av detta. Bra att få det bekräftat. Synd på en fin tomt, men det dyker säkert upp något annat.
6 svar · 3,9k läst
Oldboy
Oldboy: Stoppa in lite hopknycklat hönsnät (det "finmaskiga").
12 svar · 6,0k läst
·
H
heimlaga: Det är väl rimligt att gissa att en del företag reagerar på det ena viset och en del på det andra. Sedan är det upp till er kunder hurudana byggföretag ni vill gynna!
19 svar · 3,4k läst
A
Anders299: Hmmm. Och då tänker du att knacka bort putsen och helt enkelt se hur det ser ut innanför? Konstruktionen gissar jag inte är särskilt magisk - sulan slutar väl gissningsvis i höjd med utsticket på högersidan och där börjar siporexblocken. De har väl rört sig lite anar jag, och medans jag skriver detta inser jag att sprickan nog fortsätter in under blecket på högersidan.
3 svar · 2,4k läst
·
M
Matstj: Jag hade tänkt att måla mitt hus så här men det blev vitt med ljusgråa fönster. [bild]
9 svar · 2,4k läst
·
D
danlin: Vad tror ni, vilken färg skulle det passa att måla detta hus i. Funderar på GRÅMOSSA samt vita kanter/fogar. [bild]
0 svar · 956 läst
Satsuki
Satsuki: Tack för svaret!
4 svar · 1,5k läst
H
headline: Hur gjorde du och hur blev resultatet? [citat]
1 svar · 2,5k läst
F
fs01anon: Nya frågor! På grund av massor jobb, mer jobb och en stege som inte ville stå på sin plats när jag var längst upp går den här utbyggnaden väldigt långsamt. Vi har fått på fasaden och bytt den gamla på huset, såhär blev det: [bild] Nu har jag isolerat taket (det borde vara olagligt som arbete, usch!) och ska ge mig på väggarna. Hur gör man kring fönstrens insida nuförtiden? Det
7 svar · 7,3k läst
·
J
Johnsson 56: [citat] Hehe, det är alltså jag och jag hyr ff ut byggställningar. Om någon försökt ringa på telefonnumret så är det så att jag svarar inte på telefon, bara på mail pga stöldrisken. Jag har alltså inget telefonnr i mina annonser, bara mailadressen : hyrut@live.se
2 svar · 2,6k läst
H
Hassel: Vi håller på att ta in offerter för byte till tvåstegstätad fasad och är nyfiken på vilket leverantör/system ni använd och vad kostnaden blev?
10 svar · 3,9k läst
mexitegel
mexitegel: Välkommen till forumet! Cortenplåt var nog menat som ett skämt :) Bekymret med eventuella följdskador på grund av den ruttna panelen har du ju oavsett om du sätter ny panel eller plåt. Jag tror inte risken är så stor, men i samband med jobbet måste det så klart utredas. Spontant skulle jag säga att om det inte är hål i brädorna är det ingen fara. Dagens fasadplåt är betydligt
4 svar · 4,4k läst
Bödde
Bödde: Tja, är det bara rakt och fint lär det inte hända så mycket även om du spikar direkt i den gamla fasaden, men det är ju aldrig fel med luft emellan...
3 svar · 1,8k läst
G
Grantoppen: [citat] Det där lät spännande. Är det inte väldigt klurigt att få glaset utbytt? Jag var lite inne på att återanvända dörren och då byta glas och sen få den vitmålad, men vet inte riktigt var man vänder sig för en sån operation. Man skulle inte kunna få se en bild på slutresultatet?
25 svar · 8,5k läst
·
S
scim: Det där blev ju skitbra, mycket mer rymd och ljus i köket! Bra jobbat!
29 svar · 15,9k läst
·
N
niblom: [citat] Omålad puts är inte kapilärbrytande, dvs det suger åt sig vatten. Även om det är tätt, dvs tätat med puts, men är omålat, kommer putsen suga åt sig vatten och leda det inåt. Sätt igen spricka med något lämplig fog och måla så borde det försvinna. /N
5 svar · 4,0k läst
·
C
Chrillesnickare: Putsa om huset eller laga i och måla fasaden? Hej, Vi har köpt ett bättre begagnat radhus, och det är till våren dags att lägga om papptaket och fixa den putsade fasaden. Vi har fått in första offerten på omputsning med 1,5 mm sto, priset ligger på ca 1700 /m2, verkar vara en seriös firma med bra garantier men prislappen fick mig att tänka om lite. Fasaden idag är målad puts på
0 svar · 2,8k läst
·
F
Flygrekord: Om hålet är lika stort som diametern på en blyertspenna så kan de ta sig in.
1 svar · 1,3k läst
A
andreas7922: Hej, Förra ägaren till huset "glömde" vid försäljning berätta att dom hade borrat ett hål med drygt 1 cm diameter mellan vardagsrummet och balkongen för att få ut en sladd till en parabol. Vi såg detta förra veckan och har bott här i 1.5 år. Nu är det höst och fuktigt och jag känner att vi behöver täta hålet på något sätt men jag oroar mig för två saker: 1. Att jag
0 svar · 2,1k läst
Anna_H
Anna_H: Nej, nedanför, bakom, så att den sticker fram. Ungefär som plåten man har under fönster, fast istället för fönstret kommer offerbrädorna ovanför plåten. försökte googla fram nån vettig bild, men lyckades inte eftersom jag inte vet vad jag ska kalla plåten ifråga :-D
3 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Det ser ut som rostvatten från fönsterbleck, så det måste också åtgärdas för det är den troliga orsaken till missfärgning. Hur man rengör är jag mera osäker på då stenen kan ha sugit in det rostfärgade vattnet och då är det värre. Men det finns ju olika behandlingar för sten/betong som man kan prova med.
1 svar · 1,1k läst
·
S
StevieGee: Är la bara att såga ut en brädbit med det avstånd som är aktuellt. Använd den uppe och nere. Sätt det första locket exakt och sen är det bara att banka på.. glöm inte mäta då och då så att det inte börjar skeva.
1 svar · 1,1k läst
M
Marcussjogren: Är sprickan synlig från andra sidan grundmuren? Dvs om man kryper in i grunden t ex. I så fall är det kanske svårt att hävda dolt fel då du pga det ruttna garaget ska göra en fördjupad undersökning av byggnadens område. Går det däremot inte att se så kan du hävda dolt fel. Gällande hur farligt det är vet jag tyvärr inte, men en grundmur ska ju vara hel och går inte sönder utan
1 svar · 1,8k läst
·
E
Eretadox: Vi funderar på att tilläggsisolera vårat gamla hus ifrån 1927. Vi har sprucken puts idag. Enligt uppgift går det nog att klara sig med en renovering och ny puts för runt 100k. Men vi har tagit in offert på Ivarssons fiberbetongpanel också med en total materialkostnad på runt 100k. Detta med tilläggsisolering. Detta förutsätter förvisso att vi utför arbetet själva - men om
0 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, när du installerat din värmepump så är det antagligen omöjligt att räkna hem någon åtgärd alls :). Och du tänker helt rätt om att andra problem kan uppstå om man isolerar för mycket. Särskilt på en kallvind.
5 svar · 1,7k läst
S
SBH: [citat] precis. bara säga helvete och göra om. och inte ta betalt för den tiden
20 svar · 10,4k läst
·
A
Anna01: Är det någon medlem som kan rekommendera företag/hantverkare i Värmdö/Stockholms regionen som kan hjälpa oss att skrapa bort all färg från vårt trähus (flera lager flagnande olje samt plastfärg)? Vi vill inte blästra det utan helst någon som är beredd att använda Speedheater eller liknande Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.