Jag är ny inom detta så nu behöver jag er hjälp. Jag vill börja med att fråga er, vad är puts? Varför jag frågar detta är för att min fasad verkar ha två lager puts, jag vet inte om ena lagret kallas puts så det är därför jag undrar. Först är det ett dryga 1-2 cm lager "betong" på lättbetongblock och sen är det på det en fånigt tunt lagar på bara 2-3 mm. Det lagret verkar bestå av väldigt små hoplimmade stenar eller något liknande som de sedan målat på.
Nu är det så att det sist nämna lagret, det tunna lagret, har släppt ifrån fasaden på många ställen, de tidigare ägarna har bara målat över det och låtsats som att inget är fel. Jag anser det tog se superrisigt ut.
Hur åtgärdar jag detta?
Nu är det så att det sist nämna lagret, det tunna lagret, har släppt ifrån fasaden på många ställen, de tidigare ägarna har bara målat över det och låtsats som att inget är fel. Jag anser det tog se superrisigt ut.
Hur åtgärdar jag detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du ska nog försöka ta bort färgen om putsen ska fästa. Fin puts ska annars funka bra. Jag har använt Weber 133 för tunt lager, det kan ju vara så att du har kalkbruk då ska det nog vara det som du lagar med också. Vet inte hur man ser om det är kalkbruk men det finns säkert nått knep som nån kommer tala om här inom en timme eller så ;-)
Bra tips, tack! Blir nog att ja bort så mycket löst jag kan få bort + lite till och sen lägga på ny puts och sen måla. Om jag hittar eventuella större sprickor i en tjockare putsen, bör jag då hugga upp sprickan och fylla igen den på nytt med t.ex finbetong?
Klicka här för att svara