Hej! Är ny på forumet :) och tänkte se om ni har några bra tips på mitt problem. Jo det är som såhär att det har börjat att bli lite missfärgningar på mexiteglet ( se bifogade bilder) och funderar lite på vad det kan vara. Kan det vara fukt eller vad tror ni? Och vad gör man åt det på på bästa möjliga sätt.

Mvh Thommy

• Mexitegelvägg med missfärgningar, snötäckt mark och trätrall nära huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mexitegelhus med missfärgningar vid marknivå, snötäckt gräsmatta och träterrass i förgrunden.
    Skapa konto
  • Mexitegelvägg med missfärgningar nära marken under en pergola och snötäckt mark.
    Skapa konto
Det är ju fukt från altanen som gör detta.

Ja jag antog det. Hur gör man för att fixa det på bästa sätt, ska man lägga nåt emellan altan kanten och husväggen? eller finns det nåt annat bra sätt?
Är mitt första hus så är lite nybörjare på allt som har med hus att göra :).

Det är inte riktigt bra att fasaden blir fuktig. Det är risk att du får frostsprängning i tegel och fogar med tiden.På din sista bild ser det ut som att du har läckage från stupröret. Fukten går för långt åt höger i bild för att bara vara från altanen tycker jag?

I övrigt har du fått påväxt av alger/rödalger. Vi har haft samma på vår fasad och det behandlade jag framgångsrikt med bensaltensid för några år sedan och det har varit borta sedan dess.

Ja stupröret får jag ta isär o kika lite så det inte är stopp.
Ska prova att ta o tvätta lite med bensaltensid på algerna men det får bli när det blir lite varmare.
Vad gör man åt altanen då? Är det som jag sa i tidigare inlägg att man måste lägga nåt emellan eller finns det nåt annat att göra?

Altangolvet ser ut att ligga för tätt an mot fasaden. Skulle behövas lite melllanrum där så luften kan cirkulera.

Om det inte är gjort så vrid stupröret så du har skarven utåt, då fuktar det inte på fasaden vid ev läck i skarv.
Man kan byta ut den innersta trallen mot tex sträckmetall.

Man får tacka för alla tips.

Mvh Thommy

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.