Ska installera nätverkskameror på fasaden. Ska dra kabel genom 20 mm VP-rör genom fasaden (betong). Då jag ska från källarplan till markplan ska jag (ehum - har redan börjat) borra mig nedåt (sett utifrån). Innebär risk för att kondensvatten rinner in har jag lärt mig. Hålet är inte riktigt färdigborrat. Har svårt att ta mig igenom fasaden på annat sätt. Har börjat borra bakom en lockpanel är är nästan igenom i källarplan. Behöver längre borr.
Hur illa är det med anledning av kondens? Tänkte lägga nätverkskablarna med en dropploop så att vatten rinner av innan genomföringen. Men ev kondens kan ju komma att rinna in. Nu är det inte tal om starkström och på insidan kommer jag in till pannrum med klickergolv. Duger det med att täta med utefog eller ska jag göra på annat sätt?

MVH Daniel

Är det bakom en panel så ska det inte samlas så stora mängder vatten att det blir nåt problem. Största problemet är väl snarare tvärtom - Att det kommer ut varm och fuktig luft genom hålet så att fukt kondenserar på den kalla panelen. Men tätar du hålet med nån fogmassa så är ju risken obefintlig plus att du slipper kalldrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.