Jag håller på och renoverar hemma och ska montera in ett par extra fönster.
Min fasad är från början en träfasad men tidigare ägare har satt mexitegel som beklädnad på fasaden.

Det är där mina funderingar kommer in när det är dags att ta upp nya hål för fönsterna.

Några som har några bra tips på hur man ska göra det?

Har letat runt och några pratar om att man måste fälla in någon form av "förstärkning" för att inte riskera att teglet ska falla ihop?
Är det rätt eller fel?
Eller är det bara såga upp precis i träfasad eller liknande?

Fönsterna som ska in är 400x1200 så blir inte några jätte breda hål som måste tas upp.
 
  • Gilla
Lemontip
  • Laddar…
L
Sågar du ur träväggen så är det nog ingen fara , men tegelväggen måste du avlasta i överkant på hålet , sen möjligt att tegelväggen är ankrad träväggen för att inte falla ut på jämna ställen
Men allt måste ses på plats av någon med kunskap för att bli bra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.