Fasad
gustavk: Putsad fasad i mörkgrå nyans kanske. Lättskött.
haavard: Är det en luftspalt bakom är det ju bara träfasaden som ruttnar. Tät färg bildar en enstegstätat fasad och om fukt kommer in blir det ungefär som på de putsade fasaderna..
Snål-Jocke: Det är med största sannolikhet inte färg, det är färgat putsbruk. Du gör bättre i att konsultera en murare. Man kan stänkputsa själv, en snabb googling gav en apparat för 700:-, men det är lite tradigt att veva....
brevik: Hej! Se bild... Ska gjuta en klack på cirka 20x20 för att stoppa vatten och fukt som annars rinner ner för väggen. Lägger nog dränering bakom klacken. Klacken gör även att det blir räta vinklar istället för som det ser ut nu. Tänkte sen putsa / slamma väggen. Väggen består av leca med gammal betong? på vissa ställen. Den är förhållandevis slät. Är väl kanske en
Henrik Christenson: [citat] Det blev detta. Säkert dubbelt så dyrt som en säck cement men ack så mycket enklare...
Peken: Bättre att bo i ett hus utan internet så man slipper läsa tramsiga inlägg. Skapa en tråd för trams och låt oss andra slippa sortera gödsel.
DanneH: Hur gick det med fasaden, står inför liknande val? Blev det stora hål när du tog ner läkten? Gick det att laga och få till snyggt eller fick du riva ner all puts?
Martin_B: Som tidigare har skrivits ser ju (åtminstone det som syns på bild) panelen bra ut och ser ut att kunna hålla i många år till. Får du problem med kondens och fukt så är det ju panelen som får ta den smällen, inte huskonstruktionen längre in. Det verkar sitta svart vindskyddspapp precis innanför isoleringen som i sin tur skyddar stommen en aning. Om du låter panelen vara kvar, så
fsn: [citat] Mossa i gräsmattan bekämpar man med ferrogent, dvs järn. Tänkte att järnet i järnvitriol eventuellt hade samma effekt? Min far har en järnvitriolbehandlad friggebod och där har han blandat i koppar. Den har stått emot påväxt mycket bra men den har en inte helt attraktiv grönbrun ton som jag inte är helt intresserad av. Jag har själv ett vindskydd som jag behandlat med
showjump: Har ett hus från 1969 med fasad i sandsten och funderar på att putsa det. Blir dock inte klok på vilken teknik som ska användas. Har varit i kontakt med olika företag där några föreslår att det går att säckaskura (infärgat tunt putsbruk som läggs på men att själva strukturen av sandstenen syns ) medan andra säger att det inte fungerar då putsen blir för tunn utan att det bör
KnockOnWood: [citat] Härlig bild! Vi har faktiskt exakt likadan "trädgårdsmöbel", det är väl 1970-tal ungefär :thumbup: Släktingarna ville köra den till tippen, men den pryder sin plats här ute på bondvischan!
justusandersson: Det ser inte ut som några typiska sättningsskador. Sådana brukar vara diagonala sprickor. Snarare tror jag sprickorna kan vara resultatet av andra typer av rörelser (klart oönskade i alla fall). Jag skulle inte gå vidare med köpet utan att ha fått orsaken klarlagd.
Relik: [citat] Just det, det har du rätt i :-)
fredrik.johansson: Hehe, jo det är märkligt, men ska man byggnadsvårda och använda ursprungliga material och metoder i ett 80-talshus så får det väl bli med "moderna" material som förstör träet på ca 30 år! Det är likadant med de parkettgolv som läggs överallt i husen idag. "Slipbart" kallas det, men hur många slipar sina parkettgolv? Det är ju billigare att riva ut det 10 år gamla golvet och
mexitegel: I princip håller jag med. I detta fallet finns det dock lätt tillgängligt med en Google sökning och spädes enkelt till rätt koncentration med vanligt vatten.
patriq83: dom har suttit där ett par år ha dom gjort... husen på gatan som byggt samtidigt å likadana hus se liknande ut med
HannesH: Tack för tipset! Någon som vet hur man bör göra om man bygger med betong+cellplast. Behövs luftspalt?
Tosse: Men tvåsteg så har man ju en skiva på läkt som man tunnputsar. Bör väl vara lika fuktsäkert som en träfasad t.ex. Luftspalten är ju grejen här. Dock kan man diskutera om det går att få tunnputs snyggt. Ofta syns skivskarvar rakt igenom.
KnockOnWood: Är det inte 95 mm Z-panel? Annars väldigt likt, så att byta till det skulle inte bryta stilen. Nu tycker jag iofs inte att stående Z-panel är bra ur teknisk synpunkt, men...
Allmänobildad: Spontant känns det som att olja och olja går bättre ihop än olja och plast. Har dock inga egna erfarenheter av att måla oljade ytor
bomm: Är teglet bärande? Annars går det att putta bort det och isolera en 45a och slå träpanel även på nedervåningen. När taket måste bytas så är det en ganska enkel operation att bredda takutsprången. Det om nånting skulle lyfta utseendet på fastigheten.
sinuslinus: B-bruket är hårdare än C. B = cs III, C =Cs II Vad är det under putsen?
Rabbithole: Går ju utmärkt att putsa på cellplast också
David81: Hej har någon erfarenhet av Pavatex i ytterväggkonstruktioner?
headline: Kan bekräfta att spikhuvudena målades i efterhand. Det blev kanon.
Oldboy: Nog måste det finnas någon el några dm med jord/grus bakom murkrönet där ytvattnet bakifrån kan ledas bort utåt vä på bild? Sedan borde ett murkrön muras. Bäst med tegelpannor som lutar bakåt, då kommer inget vatten att rinna ner på framsidan av muren.
Oldboy: Vattbrädan måste in under fasadpanelen annars ruttnar det snabbt upp. Jag reparerar min gamla loge så att den nedre tredjedelen av fasaden tas bort och ersätts med nya brädor. I skarven sätter jag en vattbräda. Fasaden sågas av med cirkelsåg och styrbräda. Ca 22.5 grader lutning på brädändar och vattbräda.