Byggahus.se

Putsfrågor

1. T
    Medlem · Skåne · 408 inlägg

teamlundver

Medlem
    Ursäkta en novis på ämnet men om man ska putsa på Leca så grundputsar man först om jag förstått det rätt?
    Denna grundputsning, är den tillräckligt för att husväggen ska bli vind och vattentät eller är det först med ytputsen på som den blir det?

Hur lång tid kan det gå mellan grundputsning och ytputsning som max? Kan man tex grundputsa nu och ytputsa till våren?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Leca är inte vindtät , det blåser inte direkt men dra i genom den , grundputsa vet jag inte vad menar med , men du ska slamma som det kallas , tunt bruk nästan på gränsen till vatten , då går det in i småhålen på den och fäster bra , sen till våren kan du putsa upp resten , spola av med slangen först och låt det torka , bäst är det när stenen är lite fuktig , då brinner inte putsen
    så fort utan biter i slamningen , annars kan den brinna till fort och ligga som ett skal utanpå

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 3 inlägg

npsksn

Medlem
    Grundputsen i sig är generellt inte vattentätt utan det är ytputsen som agerar som regnkappa. Som Liteavvarje säger ovan så kan det vara bra att förbereda underlaget innan grundputsning utförs så att lecan inte suger ur vattnet ur grundputsen. Vissa leverantörer har vätskor som används för att dämpa suget och som är lätt hydrofeberande, sådan har jag själv använt någon gång. Efter detta har jag lagt på ett grundputsbruk anpassat för leca eller tegel som armerats med glasfiberväv, tror inte att det skall vara några problem att prima samt grundputsa på våren efter det men det kan nog vara bra att tvätta av det innan isåfall.

• Laddar…
  4. T

teamlundver

Medlem
    Då kommer här ytterligare en fråga.

Om man byggt med isoleca kan man putsa insidan först då eller måste man putsa utsidan först?

Och om man ska putsa ett hus som består av lecablock (tillbyggnad) samt räfflad tegelsten (originalet) vilket system ska man använda då? Verkar finnas hur många olika sätt att putsa på som helst. Och lika många leverantörer med sina egna lösningar.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför putsa räfflat tegel

6. T

teamlundver

Medlem
    Därför att en del av huset har gul räfflad tegel. Resten, dvs tillbyggnaden, är i Leca och vi vill ha ett enhetligt hus.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då vet vi på forumet , jag har inte putsat fasadtegel , men tror att det finns folk på forumet som kan svara på förfarandet , troligtvis biter putsen bra
    Ta en bild ca 2 meter från och lägg in

• Laddar…
  8. T

teamlundver

Medlem
    Fortsätter min frågelåda för puts.

Vi kommer välja tjockputs.
    Vilket bruk ska vi putsa med innan nätning?
    Vilket bruk ska vi putsa med efter nätning?
    Vilket bruk ska vi ha på insidan av ytterväggarna sedan? Övriga innerväggar är osb+gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.