La märke till något jag inte sett tidigare i uterummet nu efter vintern och jag vet inte riktigt vad det kan vara och varför det blivit så och hur det bör åtgärdas.

Dom stora vita prickarna på insidan är fog sen tidigare ägare.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Finns bara på detta stället, och det syns inget på utsidan. Södergaveln är det dessutom.

Så vad kan det vara och vad ska jag göra?

Redigerat:
Jag ser inget mögel. Bara vita fläckar från fogkladd. Kan du förklara var möglet finns? (Sedan tror jag din fråga hamnat i fel forumdel.... Byggnadsvård handlar inte bara om att vårda byggnader, men det ska vara gamla byggnader! :-) )

Sommartorparn skrev:
Jag ser inget mögel. Bara vita fläckar från fogkladd. Kan du förklara var möglet finns? (Sedan tror jag din fråga hamnat i fel forumdel.... Byggnadsvård handlar inte bara om att vårda byggnader, men det ska vara gamla byggnader! :-) )
I fogen mellan tegelstenarna har det blivit vitt som inte varit där tidigare.
image.png
Skapa konto

Och vilken forumsdel borde jag lagt det? :)

Det vita? I mina ögon ser det ut som färgkladd. Har du provat skura bort det med vatten och diskmedel? Om det är mögel går det bort när man skurar. Kan också vara utfällningar från murbruket. De går också bort när man skurar.

OM det skulle vara mögel så skulle det kanske tyda på att varm luft läcker ut från uterummet just här och kondenserar mot kall vägg. Då kanske du skulle se över tätningen.

Tja, denna fråga kanske bäst hör hemma i forumdelen Fasad..... (får se om moderatorn flyttar den...)

Ser ut som kalkutfällning, men vad som ska göras åt det och om det är dåligt får någon annan svara på...

M Mattis_ skrev:
Ser ut som kalkutfällning, men vad som ska göras åt det och om det är dåligt får någon annan svara på...
Ser att du är ny medleml
När du svarar på inlägg, kolla först när de är skrivna. Det inlägg du svarade på nu är två år gammalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.