Hej,
Håller just nu på att bygga en friggebod. Har fått upp stommen och ska nu köpa in material till väggar. Har fått tipset att sätta asfaboard men funderar på vindpapp då det går snabbare att montera och lite billigare. Finns det någon fördel med asfaboard som väger upp pris och tid. Tanken är att isolera friggeboden så att den kan hålla ca 10-15 grader på vintern, Boden är belägen i Lomma i södra Skåne = inte så kallt. Tänkte skippa plasten invändigt, kan det vara problematiskt?

Frågor:
1. asfaboard eller vindpapp
2. Plast eller ej invändigt?

Stommen till en friggebod under uppbyggnad i en trädgård med verktyg och en grön skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning, Peter

Ingen som har något tips kring detta?

Har du råd och tid så sätt asfaboard. Det styvar upp stommen också, så du slipper diagonalstag. Använd inte vindpapp om du nu ska köra på det, utan vindväv, som är betydligt starkare.

Plats invändigt, ja absolut. Annars får du mögel i isoleringen.

Tack för din input, det blev asfaboard!

W Wennbergp skrev:
Tack för din input, det blev asfaboard!
Nu kanske det är för sent men personligen hade jag nog skippat asfaboarden och bara kört vindväv. Har precis rivit en vägg med asfaboard vilken stinker skunk. vet fler som haft samma problem. kanske inte är så med nyare varianter av asfaboard dock.
Sen angående plast på insidan råder det delade meningar om. Beror även på hur du tänkt göra med taket. Jag renoverar just nu en friggebod där jag skippar plasten på insidan. Jag ska dock inte ha uppvärmt året runt som du då man kan förorda plasten.

Efter en lång sommar så reser sig nu boden upp över mina ägor :)
Jag har läst ett flertal trådar kring ventilation för bod/friggebod men blir inte hel klok på vad jag ska stoppa in.
Boden har innermåtten ca 2x3m, har 145 isolering i tak och golv, 95mm i väggar. Vägg är uppbyggd på följande sätt utifrån med stående panel-asfaboard-95mm isolering-OSB alltså ingen plast. Jag tänker installera en radiator så jag kan hålla ca 10 grader. Ske det nu vara en ventil högt eller två ventiler där den ena placeras bakom radiatorn? Har det någon betydelse om vart en radiator placeras i ett sådant litet utrymme?

Nyuppbyggd svartmålad bod med dörr och fönster på en gräsmatta, oisolerad trätrappa framför entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.