Fråga har jag rätt eller fel?

• Ja du har fel!

0 Röster 0,0%
  • Nej! Helt rätt!

0 Röster 0,0%
  • Både ja och nej!

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
B
En kompis till till mig köpte ny lägenhet i utlandet.

Flotta lägenheter som fasen i putsade längor i olika nyanser. Knappt 1 år gammalt komplex.

En dag upptäcker jag mögel ovanför en golvlist i ett rum. Hade regnat ganska bra under några dagar.

Går ut på utsidan och ser en spricka på väggen från hörn till hörn, ca 40cm ovanför gräsmattan.

Byggaren kallas in och min kompis klagar på jobbet.

Till saken hör nu att det finns ingen sockel på väggen, utan den putsade väggen försvinner ner under gräsmattan.
Väggen består av stora hålstenblock i tegel. Ungefär stora som de betongblock vi har till grundefundament i Sverige. Skillnaden med deras block är att kanalerna i blocken löper vågrätt.
Dessa stenar gjuts upp och utgör väggelement från grundplattan och upp. Sedan putsas väggen hela vägen från botteplatta och upp.
Därfefter läggar man på grus, jord etc och fyller upp strax under terasskanten.

Eftersom jag som lekman direkt reagerar på detta så påpekar jag dettac för byggaren.
Säger till honom:
- i Sverige där bygger vi upp väggen/grunden med betongblock på en bottenplatta, och minst upp till 30-40 cm ovanför gräsmattan/jorden. Ovanför detta kommer sedan den putsade väggen.

Detta undviker då att vatten och fukt sugs upp av kapillärkrafter upp ur marken och in i ytterväggen.

Här går ju den putsade väggen istället ner under marken!! Utan avsats för grundmur!!

Sprickan måste ju ha uppstått pga sättningar i marken pga kraftigt regn som varit under ca 1 vecka. Väggen sprack pga sättningar i marken och fukten gick rätt igenom sprickan in i väggen och ut i vardagsrummet.

Byggaren ville inte alls hålla med om min lekmanna utsago. Nu står ord mot ord men jag anser ju att min slutsats stämmer.

Kan någon vidimera min lekmanna hypotes?
Snälla hjälp oss! Har jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.