2 587 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Renovera skorsten
Jag planerar att köpa kamin inom en snar framtid men har upptäckt att våran skorsten ser riktigt risig ut. Det översta lagren med tegelstenar ligger i stort sett helt lösa och är mest fastklämda av den tunga öppna metallkåpan som ligger högst upp. Resten av skorstenen är ite bättre men en majoritet av fogarna har vittrat sönder väldigt mycket och har rasat bort från skorstenen.
Jag tänkte försöka plocka ner alla lösa stenar för att sedan knacka bort allt löst murbruk och lägga på mer murbruk i fogarna och mura om stenarna som jag plockat ner.
I slutändan tänkte jag ta dit någon hantverkare för att klä in skorstenen i plåt samt sätta dit en riktig kåpa som skyddar mot regn mm.
Men jag har aldrig murat något förut och skulle behöva lite tips på vad jag behöver köpa för tillbehör/verktyg.
Jag har hittat https://www.k-rauta.se/produkt/puts-och-murbruk-weber-base-c-224-20kg/7391479734828 som verkar vara murbruk avsett för skorstenar.
Sen behöver jag några murar-hinkar misstänker jag
Planen är att blanda lite i taget och använda en sladddriven borrmaskin för att blanda lite försikitigt.
Sen gissar jag att jag behöver en smal och en tjock "murslev" eller vad det nu heter och kanske ett stämjärn och stålborste för att knacka bort löst murbruk.
Behöver jag något mer ?
Jag tänkte försöka plocka ner alla lösa stenar för att sedan knacka bort allt löst murbruk och lägga på mer murbruk i fogarna och mura om stenarna som jag plockat ner.
I slutändan tänkte jag ta dit någon hantverkare för att klä in skorstenen i plåt samt sätta dit en riktig kåpa som skyddar mot regn mm.
Men jag har aldrig murat något förut och skulle behöva lite tips på vad jag behöver köpa för tillbehör/verktyg.
Jag har hittat https://www.k-rauta.se/produkt/puts-och-murbruk-weber-base-c-224-20kg/7391479734828 som verkar vara murbruk avsett för skorstenar.
Sen behöver jag några murar-hinkar misstänker jag
Planen är att blanda lite i taget och använda en sladddriven borrmaskin för att blanda lite försikitigt.
Sen gissar jag att jag behöver en smal och en tjock "murslev" eller vad det nu heter och kanske ett stämjärn och stålborste för att knacka bort löst murbruk.
Behöver jag något mer ?
Är det inte att börja i fel ände? Du måste ju ändå göra en glidgjutning av skorstenen invändigt. Sedan är det bara att foga om med lämpligt bruk på utsidan.
Bir snyggt om man smackar in bruket i en tömd tub av montagelim och sedan trycker in bruket i fogarna på skorstenens utsida efter att ha fuktat med vatten.
Mura är enkelt men mura snyggt är svårt.
Bir snyggt om man smackar in bruket i en tömd tub av montagelim och sedan trycker in bruket i fogarna på skorstenens utsida efter att ha fuktat med vatten.
Mura är enkelt men mura snyggt är svårt.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Jag måste rkänna att jag inte tänkte på insidan. Men jag var upp på taket nu på morgonen och kikade lite igen och insåg att skorstenen var i ännu sämre skick än jag trodde från början. Jag petade lite i fogarna och på nästan hela skorstenen så var dom som sand som rasade ut så fort jag petade på dessa. Det var även rätt många tegelstenar som hade spruckit och börjat ramla ut.
Men en kanske dum fråga som jag kom och tänka på. Kan man inte plocka bort hela skorstenen som är ovan tak och ersätta med en i plåt ?
Men en kanske dum fråga som jag kom och tänka på. Kan man inte plocka bort hela skorstenen som är ovan tak och ersätta med en i plåt ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden