Hej hade behövt lite tips osv ang en gavelspets.
Upptäckte när jag byte fönster på gavelspetsen uppe på en kallvind att det läckt in mycket så bestämde mig för att dra av panelen på insidan då vart det plastat bakom och tunn isolering. Har nyligen bytt hela taket utom takstolarna.
Det visa sig läckt in så mycket o blivit instängd fukt imellan plast o puts så det ruttnat upp helt bakom putsen under fönstret så putsen hänger på bara hönsnät och tror det är någon slags bambu eller vad det nu heter i putsen med som man ser från insidan där jag plockat upp det jag kunnat avser rutna.
Hur ska man lappa detta ? Det är ett gammalt hus och hade väl ej planen på behöva fixa gavelspetsarna mer än kalka om det men nu kan jag ej blunda för detta tror även tyvärr bjälken under också fått stryk dock vet jag ej hur mycket ännu..
tänkte vartfall jag måste ju lösa detta. Ska jag dra ner all puts och trä på hela gavelspetsen ? Kan jag såga av bjälken takstolarna ligger på som ligger uppe på obränd lertegelväggen och lägga in en ny bit där och fästa ihopa fall den nu e helt kass vill liksom ej bygga in det om det e ruttet och kommer ju ej kunna byta hela längden.
kan jag möjligtvis mura upp inifrån på vinden upp till bjälkarna med siporex? Klarar huset detta? Viktmässigt? Det är mullbänk med sån gråsten grund.. har byt till lättare tak så mindre vikt e det redan sen vet jag ej hur stor skillnad det e viktmässigt på 3lager kraftiga brädor plus tjock lager puts jämnfört med siporex? har någon nått förslag vad som hade varit smidigast och bästa valet som åtgärd? Tacksam för svar snarast av någon med erfarenhet o tips

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.