Det är meningen att jag ska bygga ett hus med träregelstomme och en skalmur av fasadtegel. Nu sitter jag och funderar på tjockleken på denna skalmur.

Enligt Boverkets konstruktionsregler ska skalmurar ha en minsta tjocklek om 60 mm vid "högst 2 våningar, ≤ 6 meter" (avsnitt 6:311). Och vid "högre än 2 våningar, > 6 meter" ska skalmuren vara minst 85 mm. Jag kan välja både 60 och 90 mm tegel, i det senare fallet till priset av 3 cm mindre isolering.

Eftersom jag bygger ett tvåvåningshus borde jag kunna nöja mig med 60 mm tegel. Men mitt tvåvåningshus är högre än 6 m. I gavelspetsarna är den högsta höjden 6,4 m. För att göra det ännu mer komplicerat är det fönster mitt på alla gavlar vilket gör att det inte finns några maximalt höga tegelväggar. Den högsta obrutna tegelväggen är 6,1 m. Vägghöjden utanför gavlarna är 5,7 m.

BKR säger visserligen att deras siffror är minimivärden, men med tanke på att jag faktiskt bara bygger ett tvåvåningshus och att mina höjder är inom marginalerna med lite avrundning så är jag ändå frestad att välja den tunnare skalmuren.

Jag vet å andra sidan väldigt lite om murning och murverk. Är det dumt att välja en onödigt tunn skalmur? Vilka problem kan man tänkas få? Går det att motverka negativa effekter genom att till exempel sätta extra många kramlor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.