Färg, Måla & Tapetsera
Avemo: Det som sitter fast hårt i treetexen behöver inte tas bort. Om strukturtapeten delar sig så gör du så. Sitter underlagret löst någonstans kan det bubbla upp när du blöter det. Så det kan vara poäng att fukta väggarna för att se om tapetens undre skikt sitter löst någonstans. Dörrfodren sitter spikade. Man kan se spikarna på bilden. Det är ganska enkelt att bända loss dem med en
RoTe: En målad trappa blir mycket hal. Jag skulle föreslå någon form av epoxygolv där man häller på "sand/grus". Min mormor och morfar hade en målad betongtrappa som var totalt livsfarlig så det låg alltid en trasmatta på den.
AndersS: Tvätta med algmedel och målartvätt, skrapa/slipa och måla enligt vald produkt, är hur jag gör det. Underarbetet är det viktiga för hållbarhet.
Håkan V: [citat] Troligen en trasig bunke eller hink. 🙂 Hålkäl är en konkav, svängd listprofil som främst används som taklist i övergången mellan vägg och tak för att dölja springor och ge ett mjukt avslut.
cpalm: Ja, det finns små "nagellacksförpackningar" med bättringsfärg. Kostar dock typ lika mycket som en stor burk. Frågan är vad det är för kulör... https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=b%C3%A4ttringsf%C3%A4rg
nino: Har den gula men där har kardborren på handtaget släppt, någon som vet om / var det finns att köpa nytt?
Utsliten och utdömd: Det är [citat] Det där är en renderad design från byggprojekt i Holland. Kontakta dem Tips är att fråga om kulör och inte färg https://www.buitenplaatshofstede.nl/galerij/
Discharged: [citat] Efter kontakt med orkla som är distributör för Wagners airless-sprutor i sverige kan jag meddela att det är exakt såhär. Akrylat och andra fasadfärger som är utan till exempel silikat osv går utmärkt att måla med Wagners airless-sprutor.
Meauxx: Löste det sig? Och hur gjorde du? Har samma problem med samma färg…
fribygg: Lägg på såpan, vänta minst ett par timmar eller helst över natten. Skrapa bort färgen, upprepa vid behov eller öka tiden såpan får verka om så behövs. ( Isåfall kan den behöva fuktas med tex en sprayflaska eller hållas fuktig med tex en byggplast över det som rengörs) Claessons trätjära säljer bra brunsåpa/ kristallsåpa
Buskfyggaren: Det här året står jag inför en ommålning av huset. Det är stående träpanel (lockpanel). Målat "original" med en lösningsbaserad oljefärg, sedan har förr-förra ägaren tyvärr målat med en akrylatfärg för ca 10 år sedan. Akrylatfärgen flagnar ordentligt på sina ställen men verkar för det mesta sitta rätta bra, den gamla oljefärgen som visar sig därunder verkar sitta som
Maggido: Har en gammal emaljerad industrilampskärm som antagligen tappat emaljering och någon har målat med orange rostfärg och en massa annan färg här och var. Vill få bort färgen, har någon ett tips? Har försökt med alinafta utan framgång. Kan man använda färgborttagning för metall, eller följer emaljeringen med då? Tack på förhand [bild] [bild]
maskeradeproggaren: Tycker jag gör enligt konstens alla regler. Dvs grundlack, vänta, slipa fint. Lacka tunna lager. Våtslipa, på med några lager klarlack. Ändå blir det inte 100%. Det ser lite flammigt ut ur vissa vinklar och ljus. Rakt fram ser det dock ok ut. Beror det på att man kör 1k ”amatörprylar” (hagmans), eller något annat som man bör tänka inför nästa gång? Kan det vara så att jag
Auxilium: Hej, Jag ska för första gången ge mig på att bygga en platsbyggd möbel då vi nyss köpt hus. Jag började med att riva bort en gammal garderob, som suttit ordentligt limmad I väggen. När den nu är borta så har någon vit fiberduk (väldigt fina luddiga fiber) blottats. Under verkar det vara en helt slät skiva (grå). Hur återställer jag bäst? Vad är de olika skikten? Antar det
WAA: [citat] Nej de verkar ha haft på nån slags puts eller primer innan tapeten. Men det är som du säger att det lyft från underlaget så det smular innanför...
smh: Kladdigt låter det sannerligen! Hade hoppats på en enklare lösning 😅Men att bara blaffa över en renoveringstapet är rätt kört eller?
JensHaglof: [citat] Hehe ja det gör jag inte om. Nu målar jag, sen kör jag runt penseln i lacknafta, sen kramar jag ur all färg/lacknafta med hushållspapper, sen lägger jag penseln i en lufttät plastpåse.
camelspin: Slipa lite? Kolla att det är helt torrt och att skadan inte pågår. Sen är det bara att köra på
Räknenisse: [citat] Mitt hus har delvis tretex från ca 50-tal och delvis gips från 80/90-tal (den senare uppsatt av en extremt noggrann finsnickare på reglar). Båda är av mig målade på befintlig äldre tapet. Lätt att se vilket som är vilket, om vi säger så...
Sara Hempel: [citat] Ha ha! Nej jag föredrar golvet. De brukar vara lite mer aromatiska 😆
Juul: Finns flera nyanser av vit. Vilken vit ska du måla med? Jag vill påstå att du kommer se skillnad mellan den nymålade väggen och de andra, men bara du kan avgöra om det stör dig eller inte.
Diamant: [citat] Köp Keim silikatfärg otroligt bra och bra support. De rekommenderade mig till mina nyputsade källarväggar sin billigaste färg, lite under 400 kr för 3 l. Perfekt resultat och lättarbetat färg. Ingen fraktkostnad.
Bullabengt: [citat] Jag anade att det var ett misstag att låta tretexen vara kvar när jag såg sprickorna börja komma tillbaka. Tror du det hade gått att använda något stabilare en glasfiberremsa? Tänker om jag skulle skrapa bort spackel där sprickorna uppstått och spackla samt förstärka med något annat?
Baps: [citat] Det går att få en mkt bra yta om du använder roller i 1a lagret och efterstryker med pensel men en yta som är sprutade är svårslaget oavsett hur nogrann du är. Har du kompressor med vatten/olje avskiljning så satsa på Färg spruta och lär dig ngt nytt. /Bosse
Tony Turujlija: Denna väv köpte jag en gång i tiden på Hornbach. Färdiggrundad. Det är liksom inte det klassiska fyrkantiga väven utan lite mer sporadisk. Numera har dom inte detta mönster.....och givetvis är detta mönster något som jag behöver ha mer av.. Någon som vet var man kan få tag på just detta mönster eller väldigt liknande? Tack på förhand.
Snurrespratt: Tack. Har inget behov av limmande funktion. Däremot är jag här extra undersökande, eftersom det som ska tätas är ganska omständigt att nå. En bit upp på en fasad vid ett fönster. Bara den torkar in på ett någorlunda normalt sätt, även om det skulle ta extra tid. Hade ett annat fall med färg, dock så klart med en helt annan kemi där färgen efter tre veckor fortfarande var litet
Johan_jo: Jag har nästan gjort samma resa som du - dock nybyggnation av hus. Jag försökte använda en sån giraff men tyckte den var sjukt otymplig så jag slipade för hand. Jag kan säga som så att när jag var färdigslipad kunde jag inte lyfta armen över axelhöjd på typ 2-3 dagar :D. Jag spacklade allting först, och sen slipade. Det kanske är bättre om man spacklar och slipar om vartannat
Stefan N: Plywood lär det väl inte va? Spånskiva eller så men det spelar ingen roll, gipsa över skiten så slipper du massa strul. Att målaren inte kan gipsa är ju inte hans fel, du får ta en snickare om du inte kan fixa det själv.
Saxdaling: [citat] Kommer det in fukt uppifrån så avdunstar den även uppåt!