Har letat mig förtvivlad men hittar inte ett bra svar, så jag kanske ska tänka att det itne finns.
Det sitter iaf glasfiberväv på flertalet väggar. Är det bästa att bredspackla eller kan man ånga ner de?
Jag är lite allergisk mot bredspackling då jag upplever att väggarna blir väldigt känsliga.
Iofs kanske man skulle kunna bredspackal grovt och sedan tapetsera över. Men det blir ju lite kaka på kaka.
Har tagit en bild när jag vikt ned väven (då man har tapetserat över några kablar) i övrigt verkar den sitta som berget.
Det sitter gips och sedan panel bakom gipsen.
Någon som har ett förslag?
Det sitter iaf glasfiberväv på flertalet väggar. Är det bästa att bredspackla eller kan man ånga ner de?
Jag är lite allergisk mot bredspackling då jag upplever att väggarna blir väldigt känsliga.
Iofs kanske man skulle kunna bredspackal grovt och sedan tapetsera över. Men det blir ju lite kaka på kaka.
Har tagit en bild när jag vikt ned väven (då man har tapetserat över några kablar) i övrigt verkar den sitta som berget.
Om väven mestadels sitter fast ordentligt så hade jag absolut bredspacklat.
River du ner den så räkna med att du river med mycket av pappen på gipsskivorna.
Glasfiberväv bakom gör också väggen stark och mindre benägen att spricka.
River du ner den så räkna med att du river med mycket av pappen på gipsskivorna.
Glasfiberväv bakom gör också väggen stark och mindre benägen att spricka.
Putsa av väven - grundmåla noga- limma på renoveringstapet- på den kan du måla/tapetsera som du vill
Bredaspackla är mycket jobbigare+ mycket slipdamm
Och tapetsera inte över elkablar- den dagen man ska åtgärda elen blir det jobbigt
Lycka till
Bredaspackla är mycket jobbigare+ mycket slipdamm
Och tapetsera inte över elkablar- den dagen man ska åtgärda elen blir det jobbigt
Lycka till
När du säger putsa av väven så menar du?L Liss-1 skrev:
Har rivit ner väv / tapet nästan alla gånger jag målat om. Ja det är ett jävla jobb men blir enligt mig bäst resultat efter också.
Jag har några gånger tidigare spacklat på väv. Men resultatet de gångerna har varit att jag lagt ca 3-5 dagr på spackla osv. Men sedan när man ska måla antingen så släpper väven alternativt så ser man igenom har väl slipat för mycket / spacklat för lite. när den släppt har jag självklart varit tvungen att slita bort den och börja spackla om 3 gånger...
Ibland känns det som att man märker först om tapeten / väven sitter bra först när man börjar måla eller när den blir fuktig.
Sen tycker jag personligen att det blir fulare med väv mot alla lister då väven bygger oftast ut på väggen.
Jag har några gånger tidigare spacklat på väv. Men resultatet de gångerna har varit att jag lagt ca 3-5 dagr på spackla osv. Men sedan när man ska måla antingen så släpper väven alternativt så ser man igenom har väl slipat för mycket / spacklat för lite. när den släppt har jag självklart varit tvungen att slita bort den och börja spackla om 3 gånger...
Ibland känns det som att man märker först om tapeten / väven sitter bra först när man börjar måla eller när den blir fuktig.
Sen tycker jag personligen att det blir fulare med väv mot alla lister då väven bygger oftast ut på väggen.
Oh, that thing is the worst! I tried taking it off, sanding, plastering... Nothing worked. In the end, I removed the backing panels entirely and put new cardboard.
Medlem
· Västra Götaland
· 31 inlägg
Ta ner den. Det är jobbigt som satan men fan vad gött att slippa de där oväntade luftbubblorna och strukturen som kan dyka upp när man minst anar det. Med den borta kan du börja från scratch och veta om att du har något att bygga vidare på på sikt.K Kalle_N skrev:Har letat mig förtvivlad men hittar inte ett bra svar, så jag kanske ska tänka att det itne finns.
Enkelt enligt mig är att sätta reparationsgips på 6 mm över så får du släta väggar eller köra med tjockare renoveringstapetK Kalle_N skrev:Har letat mig förtvivlad men hittar inte ett bra svar, så jag kanske ska tänka att det itne finns.