Vi har en icke bärande stolpe utomhus som av oklar anledning har börjat att ruttna, inklusive att steklar flyttar in och gnager.
För att tills vidare slippa plocka ner hela räcket och byta stolpen så tänker vi att det borde gå att skrapa-grunda-spackla-måla för att bromsa vidare nedbrytning. Någon som har tips på vad vi borde göra?
För att tills vidare slippa plocka ner hela räcket och byta stolpen så tänker vi att det borde gå att skrapa-grunda-spackla-måla för att bromsa vidare nedbrytning. Någon som har tips på vad vi borde göra?
Uan att veta hur det ser ut - kanske klä in den med trä runtom?
Med mer eller mindre förekomst av snickarglädje
Med mer eller mindre förekomst av snickarglädje
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 168 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 168 inlägg
Man ser runda hål. Troligen efter skadedjur, kanske hästmyra. Jag anser också att det är alldeles för långt gånget för att ta genvägar. Är det skadedjur kanske de har ätit sig vidare utan att du kan se det än.
Jag har viktigare saker för mig än att ge mig in i ett korrekt åtgärdsförfarande för något som bara ska hålla i högst 10 år.
Det finns också anledning att tro att det är felbyggt från början, dvs. byter jag bara ut stolpen så kommer problemet tillbaka.
Det finns också anledning att tro att det är felbyggt från början, dvs. byter jag bara ut stolpen så kommer problemet tillbaka.
Som den stolpen ser ut tror jag du kan glömma att den håller i tio år till. Vill du förlänga livet på den en aning så mätta den med linolja. Pensla på rikligt varje dag i någon vecka. Sedan kan du göra den lite snyggare genom att måla. Men jag skulle skippa spackel. Det riskerar att förkorta livet på stolpen.NAndersN skrev:
Med detta sagt. Hur lång är den och vad mer finns fäst i den. Av bilden att döma är det inget jättejobb att byta den.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 170 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 170 inlägg
Varför 10år? Planerar att sälja innan dess och hoppas att nya ägarna inte upptäcker det?
Ibland får man bita i det surapplet när man har hus, det ingår i underhållet. Och en stolpe som inte är bärande är väl ett par timmars jobb att byta inklusive målning etc.
Ibland får man bita i det surapplet när man har hus, det ingår i underhållet. Och en stolpe som inte är bärande är väl ett par timmars jobb att byta inklusive målning etc.
Du kan ju också spackla över och sedan klä in stolpen med glasfiber och epoxi. Då håller det formen även om träet ruttnar ordentligt. Ser du det som ett kul experiment är det ju bara att köra på. Men vänta dig inte att den ser snygg ut i tio år.
Om det gör någon gladare så har vi nu upptäckt mer röta i en stolpe av samma typ men som inte sitter på ett förlåtande ställe och som inte var tänkt att rivas om några år. Så nu ska vi ta hit ett proffs som får titta på hela konstruktionen. Nåt vajsing är det eftersom det är byggt 2011.