D dims2004 skrev:
Från beckers sida:

Vi rekommenderar att du målar med vanlig väggfärg för inomhusmiljö i källare i bostadsmiljö.
Det pratas ofta om att man bör måla med en extra diffusionsöppen färg eller Silikatfärg även i bostadsutrymmen och inredda källare/ suterräng.

Javissst kan man måla med vår Silikatfärg inomhus men vi kommer här förklara lite kring de för- och nackdelar vi ser.
(Jordkällare/Matkällare som är helt övertäckta med tex jord är dock undantagna dessa målas vanligtvis med kalkfärger)

Har man problem med för mycket inträngande fukt som kommer in utifrån kan inte val av färg åtgärda problemet. Problemet behöver åtgärdas utifrån för att huset inte över tid ska ta skada.

Silikatfärg är en av de färger som är mest diffusionsöppna men har man för mycket fukt i väggkonstruktion så behövs denna åtgärdas för att konstruktionen inte ska skadas och kan inte ses som en lösning eller åtgärd.

En vanlig väggfärg klarar den normala diffusion som finns i denna typ av konstruktion.

Får man en fuktskada utifrån tex ett hål i dränering eller att platonmattan går sönder och har målat med vanlig väggfärg så upptäcker man i regel en uppkommen problematik mycket snabbare då denna typ av färg synbart släpper från ytan om där blir för mycket fukt i konstruktionen.

En Silikatfärgs-målad yta ser istället ofta fortfarande bra ut även om konstruktionen bakom/ putsen skadas och då är risken större att man inte upptäcker problemet i tid .

Man skadar alltså inte konstruktionen genom att måla med vanlig väggfärger och man kan inte åtgärda ett problem genom att måla med Silikatfärg.

Vi rekommenderar därför i första hand att måla med "vanlig" väggfärg.

Har man däremot dränerat och förbyggt problem men utifrån konstruktionen inte kan få bort det inträngande fukten. Kan tex vara vid i äldre hus med oisolerad platta så mår ytan allra bäst av att inte målas alls. Vill man ändå måla kan här Silikatfärg vara ett alternativ.
Här i denna länk finns mer information om vår väggfärg.
Här i denna länk finns mer information om vår Mineral Silikatfärg

De är bättre lämpade och fördelar som att de är lättare att måla med, lättare att bättra med om så behövs, mycket lättare hålla ren och ger fin yta över tid.
Huh! Tack för det! Tycker jag låter väldigt rimligt.

Nu hade vi en målare här och för honom var det superlätt att avgöra vad det var för färg. Silikatfärg visade det sig! Det var målat med silikatfärg i alla rum med ytterväggar, och sen vanlig färg i den lilla hallen i källaren. Verkar rimligt. Vi är igång med ommålning nu och kör då på hornbachs egna silikatfärg, återstår att se om det är ett vinnande koncept eller ej!

Nu ska jag återgå till mitt parallella projekt, en kapprumsmöbel till barnen (men den har en separat tråd)!

• Gilla
Dr.Mugg och 3 till
  • Laddar…
L Louise E. R skrev:
Nu hade vi en målare här och för honom var det superlätt att avgöra vad det var för färg. Silikatfärg visade det sig! Det var målat med silikatfärg i alla rum med ytterväggar, och sen vanlig färg i den lilla hallen i källaren. Verkar rimligt. Vi är igång med ommålning nu och kör då på hornbachs egna silikatfärg, återstår att se om det är ett vinnande koncept eller ej!

Nu ska jag återgå till mitt parallella projekt, en kapprumsmöbel till barnen (men den har en separat tråd)!
Precis den färgen jag körde på👍
Funkade bra då i alla fall och ser bra ut så här 14 år efter!

• Gilla
Louise E. R
  • Laddar…
L Louise E. R skrev:
Vet tyvärr inte vad den är målad med för färg. Har jag något att förlora på att välja silikatfärg?
Du kan skrapa loss lite färg och ta med till färghandlare. De kan antingen själv eller skicka in för analys av vad det är för färg.
Brukar inte kosta något.
Så har jag gjort flera gånger :)

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag måste säga emot 😊. Bauhaus generellt är det så, men färgavdelningen på Bauhaus Bäckebol i Göteborg tycker jag de faktiskt är kunniga.

Sen brukar jag ringa till färgtillverkarnas support direkt om det är något klurigt, kör mest med Beckers färger och deras kundtjänst är väldigt bra.
Vad bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.