Hej!
Vi har precis köpt nytt hus och är i full gång och fixar i samband med detta. Vi tänkte bättra på färgen i ett rum i källaren och har nu läst på en del. Rummet ifråga är redan målat och i rätt fint skick, lite missfärgningar nära golvet men helt acceptabel fuktnivå i källaren överlag. Källaren används som tvättstuga, bastu, dusch, garderobsrum. Alltså rätt så inredd.
När jag läser härinne så verkar majoriteten rekommendera silikatfärg för källarutrymmen, håller ni med? Och vad grundar ni detta på? Har någon rekommendation på speciellt märke eller är det ok att ta första bästa (billigaste) alternativ som föreslås på Bauhaus?
Vi har precis köpt nytt hus och är i full gång och fixar i samband med detta. Vi tänkte bättra på färgen i ett rum i källaren och har nu läst på en del. Rummet ifråga är redan målat och i rätt fint skick, lite missfärgningar nära golvet men helt acceptabel fuktnivå i källaren överlag. Källaren används som tvättstuga, bastu, dusch, garderobsrum. Alltså rätt så inredd.
När jag läser härinne så verkar majoriteten rekommendera silikatfärg för källarutrymmen, håller ni med? Och vad grundar ni detta på? Har någon rekommendation på speciellt märke eller är det ok att ta första bästa (billigaste) alternativ som föreslås på Bauhaus?
Silikatfärg skall endast målas på omålade putsade ytor eller annan betongyta alt. på redan målad yta med silikatfärg. Målar man med silikat på en yta som är målad med en annan typ av färg så tappar silikatfärgen sin funktion dvs den skall kunna ventilera ut fukt.L Louise E. R skrev:Hej!
Vet ni vad det är för färgtyp på den målade väggen?
Hej. lite bilder är alltid bra att ha som utgångspunkt. Men tänk så här. Vill du göra det rätt från början eller vill du riskera att det blir dåligt och behövs göras rätt om några år? Jag säger alltid silikatfärg (öppen färg) om det finns minsta risk för fukt.
Så här ser det ut. Alltså överlag väldigt fint men nu när vi fixar rummet tänkte vi ta en strykning färg. Vill absolut göra rätt från början.
Har vi något att förlora på att välja silikatfärg mer än att jag gissar att den är dyrare än vanlig väggfärg?
Har vi något att förlora på att välja silikatfärg mer än att jag gissar att den är dyrare än vanlig väggfärg?
Vet tyvärr inte vad den är målad med för färg. Har jag något att förlora på att välja silikatfärg?R roli skrev:Silikatfärg skall endast målas på omålade putsade ytor eller annan betongyta alt. på redan målad yta med silikatfärg. Målar man med silikat på en yta som är målad med en annan typ av färg så tappar silikatfärgen sin funktion dvs den skall kunna ventilera ut fukt.
Vet ni vad det är för färgtyp på den målade väggen?
Nej det är verkligen frågan! Men frågan är också vad/om man förlorar något på att välja silikat, om det inte gör situationen värre att välja silikatfärg så gör jag det!Dr Benz skrev:
Det går väl att ta med en bit av färgen och fråga hos affären vad det är för slags färg?L Louise E. R skrev:Hej!
En personligt val från min sida - jag handlar aldrig färg hos Bauhaus. De verkar jobba i en bubbla med endast ('miljövänliga') vattenbaserade färger. Jag går till riktiga färgbutiker där de säljer hela spektrat vatten och olje baserade färger. Inte för att välja bort vattenbaserade färger, men de verkar har en större kunskap och man kan resonera med dem och få bättre råd. Hornbach har jag inte provat.L Louise E. R skrev:Hej!
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Beckers Mineral Silikatfärg kan jag verkligen rekommendera. Använde den till vårat projekt på putsade väggar. Den är helt diffusions öppen. Har tidigare även använt Milltex som delvis är diffusionsöppen. Vad jag läst är att om man tar aceton på en pad och gnuggar skall inte silikat färgen synas på padden. Är det akryl så märks det. Testa nere vid golvet.
Ser ut som fukt i nederkant, typiskt vid symtom av tillkommande fukt. Kanske dålig dränering.
Ser ut som fukt i nederkant, typiskt vid symtom av tillkommande fukt. Kanske dålig dränering.
Silikatfärg är det bästa valet för källarväggar tycker jag. Men det är inget alternativ om det är målat tidigare med en annan färgtyp. Och att ta reda på vilken kan vara lite svårt. Men bästa hjälpen lär du få om du går till en "proffsbutik" dvs en ren färghandlarbutik och beskriver ditt "problem". De skall kunna vägleda dig till rätt färgval utifrån din situation. Men att måla silikat på en annan färgtyp är bortkastad tid, pengar och arbete.
när jag läste på om Silikatfärg så var KEIM märket som var bäst och "mest" riktig silikatfärg. Så min rekomendation är att testa det märket.
För övrigt så målade jag samma silikatfärg på gipsskivor som var målade med vanlig grundfärg och det fäste bra. Enda problemet var att det torkade väldigt snabbt så det blev lite flammigt.
Min rekomendation är att köpa vit silikatfärg från KEIM och måla. Fäster det inte så fäster det inte, fäster det så var glad och rulla vidare i livet.
För övrigt så målade jag samma silikatfärg på gipsskivor som var målade med vanlig grundfärg och det fäste bra. Enda problemet var att det torkade väldigt snabbt så det blev lite flammigt.
Min rekomendation är att köpa vit silikatfärg från KEIM och måla. Fäster det inte så fäster det inte, fäster det så var glad och rulla vidare i livet.