Hur vet jag om detta är tidigare målat med linoljefärg? Gäller insidan fönsterbågar. Finns det några tester man kan göra, som man kan med gammal puts till exempel?

Har hört att man inte kan byta till vanlig plastfärg om det en gång är målat med linoljefärg, hur väl stämmer det med verkligheten? Den långa torktiden gör att jag drar mig för att måla fönsterbågarna i linoljefärg.
1000025727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapa rent så kan du måla och underhålla med linoljefärg, plastfärgen passar inte träfönster.

F fribygg skrev:
Skrapa rent så kan du måla och underhålla med linoljefärg, plastfärgen passar inte träfönster.
Vad menar du att plastfärg inte passar träfönster? Jag menar vanlig fönsterfärg från tex Flugger?

P ptk skrev:
Vad menar du att plastfärg inte passar träfönster? Jag menar vanlig fönsterfärg från tex Flugger?
Jag menar att icke linoljefärg är olämplig för träfönster, men Flugger kanske har nån bra linoljefärg i sortimentet?

Claes Sörmland
Ser ut att ha varit målat med s. k. lackfärg, alltså en alkydoljefärg av det hårdare slaget (högre halt alkydharts och lägre andel olja än fasadfärgerna som var baserade på alkyd).

Varför ser du torktiden för linoljefärg som ett så stort problem? Linoljefärg är ju mycket bättre på precis allt annat.

S sprucetwig skrev:
Varför ser du torktiden för linoljefärg som ett så stort problem? Linoljefärg är ju mycket bättre på precis allt annat.
Torktiden är väl mer än 1 vecka per strykning dvs minst två veckor öppna fönster? Dessutom är det bara insidan som ska målas, inte utsidan av fönstren.

P ptk skrev:
Torktiden är väl mer än 1 vecka per strykning dvs minst två veckor öppna fönster? Dessutom är det bara insidan som ska målas, inte utsidan av fönstren.
Nej verkligen inte, tar det en vecka har du för mycket färg. 2 dagar +-1 dag kan du räkna med. Man också blanda i terpentin för kortare torktid men där är det väl bäst är följa tillverkarnas råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.