hjälp! Jag ska måla om i sovrummet och har börjat med att slita ner gammal, övermålad tapet. Nu tror jag att jag har fått bort allt som sitter löst, men väggen ser förjävlig ut. Jag har köpt spackel för att spackla kanter och ojämnheter, men nu har jag läst om folk som bredspacklar. Behöver jag spackla hela väggarna? Kan jag måla rakt på det bruna och bara spackla ojämnheter? Måste jag ta bort mer tapet? Och gör det något att det är gips på vissa ställen och tapet på andra? Kommer det bli fult? Hjälp, vad ska jag göra?
Målarfärg är väldigt oförlåtande mot skavanker. Skulle du måla över det där så kommer det i vissa lägen när solen skiner visa varenda ojämnhet.
Renoveringstapet som du sen målar är lättare att sätta upp än att bredspackla.
Renoveringstapet som du sen målar är lättare att sätta upp än att bredspackla.
Beror ju på hur mån du är om slutresultatet men det där underlaget kan du inte måla på utan tydliga skavanker.
Bredspackling är ett rent helvete i början för startsträckan är överjävlig sen får man in snitsen och jorden gick inte under. Dammar något vidunderligt dock. Grovdammsugare rekommenderas.
Om du inte är säker på hur mycket skavanker du står ut med kan du köpa billig färg på biltema och testmåla och se hur förfärligt eller inte det blir. Går att spackla på det också om du kommer på att du inte står ut.
Renoveringstapet kör jag aldrig igen. Men jag kanske fick ett dåligt parti. Tycker inte det täcker något.
Bredspackling är ett rent helvete i början för startsträckan är överjävlig sen får man in snitsen och jorden gick inte under. Dammar något vidunderligt dock. Grovdammsugare rekommenderas.
Om du inte är säker på hur mycket skavanker du står ut med kan du köpa billig färg på biltema och testmåla och se hur förfärligt eller inte det blir. Går att spackla på det också om du kommer på att du inte står ut.
Renoveringstapet kör jag aldrig igen. Men jag kanske fick ett dåligt parti. Tycker inte det täcker något.
Vad är det för material i väggen? Gips? Betong?
Personligen förespråkar jag att avlägsna allt och bredspackla direkt på betongen om väggen nu är av betong. Otroligt mycket arbete, men utan tvekan värt det.
En solid färg är som sagt brutalt oförlåtande mot imperfekter, det blir som en förstärkare, extra tydligt visar detta sig i släpljus från fönster eller belysning.
Snabbaste och enklaste sättet att nå ett perfekt resultat är enligt mig att sätta renoveringsgips. Renoveringstapeten har jag inga bra erfarenheter av, det blir ok på sin höjd, men aldrig riktigt bra.
Allt handlar om vart du lägger ribban.
Du skulle kunna måla på det som du fixat nu o sen se hur det ser ut, det går alltid att fortsätta slipa och spackla om du inte blir nöjd.
Personligen förespråkar jag att avlägsna allt och bredspackla direkt på betongen om väggen nu är av betong. Otroligt mycket arbete, men utan tvekan värt det.
En solid färg är som sagt brutalt oförlåtande mot imperfekter, det blir som en förstärkare, extra tydligt visar detta sig i släpljus från fönster eller belysning.
Snabbaste och enklaste sättet att nå ett perfekt resultat är enligt mig att sätta renoveringsgips. Renoveringstapeten har jag inga bra erfarenheter av, det blir ok på sin höjd, men aldrig riktigt bra.
Du skulle kunna måla på det som du fixat nu o sen se hur det ser ut, det går alltid att fortsätta slipa och spackla om du inte blir nöjd.
Det är två betongväggar och en gips. Jag planerar att ha många tavlor och hyllor på samtliga väggar, så är någorlunda ok med ett resultat som inte är helt perfekt.K Kasken skrev:Vad är det för material i väggen? Gips? Betong?
Ånga bort allt, bredspackla sedan m lätthandsspackel som är mycket lättare att bre ut, spraya lätt med en blomdusch och jämna av ytan i sista draget så blir det mycket mindre att slipa. När allt är torrt slipa, kolla efter ojämnheter, justera osv osv
Alla hålen på bilderna måste spacklas. Alla ojämnheter som du känner med fingertopparna kommer synas igenom renoveringstapet så spackla med finkornigt spackel en extra gång. Sätt tapeten kant i kant sen kan du måla. Jag anser att tapet är enklast.
Måla med roller med långa hår så får du lite struktur i färgen som även den kan dölja små ojämnheter.
Med renoveringsgips måste du ordna släp och spackla flera gånger även där. Mycket jobb helt enkelt.
Måla med roller med långa hår så får du lite struktur i färgen som även den kan dölja små ojämnheter.
Med renoveringsgips måste du ordna släp och spackla flera gånger även där. Mycket jobb helt enkelt.
Vår väggar var fulla med tapet och svårt att få bort. Dessutom var gipsen spikad så i taket hängde det lite. Till slut bestämde vi att sätta vanlig gips ovanpå. Ångrar inte det. Stabilare väggar och vi fixk slätt och fint. Färgen döljer inte ojämnheter. Tvärtom ser det bättre ut innan man målar. Så om det inte är bra. Så blir det inte bättre heller. Det blir lite jobb men vi ångrade oss inte. Skall göra tvättstugan strax och där blir det också dubbelgips.
Renoveringsgips kan du absolut sätta rakt på det du visade på bilderna, bara att limma fast o spackla skarvarna.E embje skrev:
Renoveringstapet kommer inte dölja ojämnheterna på bilderna, kommer se mycket tråkigt ut, det krävs betydligt mer förarbete än det du gjort.
Testa att köra en sån ångmaskin för att få bort den gamla tapeten på betongväggarna.
Förstår att jag behöver spackla och slipa innan renoveringstapeten där det är som fulast, men måste verkligen allt detta bort? Har dragit bort det översta tapetlagret. Kan det inte räcka med renoveringstapet då? Ska ha tavlor och sänggavel sedan också.K Kasken skrev:Renoveringsgips kan du absolut sätta rakt på det du visade på bilderna, bara att limma fast o spackla skarvarna.
Renoveringstapet kommer inte dölja ojämnheterna på bilderna, kommer se mycket tråkigt ut, det krävs betydligt mer förarbete än det du gjort.
Testa att köra en sån ångmaskin för att få bort den gamla tapeten på betongväggarna.
Tack! Om jag spacklar hålen och skarvarna/ojämheterna, sätter på renoveringstapet och sedan målar två lager, kommer resultatet bli okej då? Jag ska ha en hel tavelvägg, så mycket kommer att döljas ändå.Luc Reiner skrev:
Alla hålen på bilderna måste spacklas. Alla ojämnheter som du känner med fingertopparna kommer synas igenom renoveringstapet så spackla med finkornigt spackel en extra gång. Sätt tapeten kant i kant sen kan du måla. Jag anser att tapet är enklast.
Klicka här för att svara