F
Har ett staket som är på fallrepet. Två stolpar behöver bytas. Jag köpte tryckta 70x70 reglar för att ha som stolpar(billigare är obehandlad!). Kruxet är att det ska målas vitt. Vad jag hört så bör man vänta ett år med att måla tryckt? Jag vet ju inte hur gammalt det var hos byggvaruhuset men jag har torkat stolparna på tralldäcket nu i en vecka där det är ca 35c i en vecka, har plockat in dom på natten. Jag vägde stolparna och har nu vägt dom igen och det är samma vikt.

Kan det vara safe att måla nu tro eller jag bör vänta nån månad till? Är det någon mening att också grundolja tryckt virke före målning?

Du kan prova att dra i en skruv med bred skalle, vattnar det sig runt huvudet så är det blött. Oavsett så tycker jag du ska vänta, inte kul om det flagnar av. Du behöver inte olja tryckt virke innan målning.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
I InsidersUnited skrev:
Du kan prova att dra i en skruv med bred skalle, vattnar det sig runt huvudet så är det blött. Oavsett så tycker jag du ska vänta, inte kul om det flagnar av. Du behöver inte olja tryckt virke innan målning.
Bra tips! Men tror du jag behöver vänta ett år eller räcker 1-2 månader?

D
F Fideliox skrev:
Bra tips! Men tror du jag behöver vänta ett år eller räcker 1-2 månader?
Min granne målade en tryckad överliggare på sitt altanräcke ett år efter bygge och fick upprepa detta åtminstone 4 gånger under 10 år innan han gav upp och satte dit en obehandlad planka. (Sen sålde de huset och nya ägarna blåste bort hela räcket för en glaslösning.)

• Gilla
  • Ledsen
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
F
D datja skrev:
Min granne målade en tryckad överliggare på sitt altanräcke ett år efter bygge och fick upprepa detta åtminstone 4 gånger under 10 år innan han gav upp och satte dit en obehandlad planka. (Sen sålde de huset och nya ägarna blåste bort hela räcket för en glaslösning.)
Trist att höra. Kanske var ett misstag och välja tryckt. På sikt ska jag ta bort staketet då det är rätt risigt och plintarna har inte gjutits tillräckligt djupt så det är väldigt snett. Men det blir inget just nu så tänkte bara nödreparera det, 3m regel kostnade ju bara någon hundring.

Amen då är det ju bara att måla. Sitter det så sitter det.

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.