Hellå kollektivet!

Vi skall måla ett hus som är grundat med en vattenbaserad modifierad linoljealkyd. Av kvällens surfande får jag intryck av at tdet är en latexfärg som gäller.

Är det någon som har efrarenhet av att lägga på en lasur istället? Helst vill vi slippa skrapa i framtiden, utan vi vill helst bara bosta...

/PeL
 
Tjena!

Du kan köra "nästan" vad som helst på den grunden.

Men Akrylat (glans ca 5 el. 25) eller Alkyldemulsions färg(glans ca 20 el. 60) är ändå lämpligast. Om du vill hålla dig till system målning. På vindskivor och andra utsatta ytor bör du stryka med Alkydemulsionen. (Den pallar mer stryk)

Emulsions grunden stoppar inte fällningarna i trät lika bra som den "traditionella" lacknafta burna alkyd utegrunden.
Därför bör du inte välja en ljus kulör. Slår det igenom så syns det så mycket tydligare då. Och det är inte vackert kan jag lova.

Om du vill slippa skrapa inför när du sen ska måla om ska du vara pedantisk som attan med underarbetet.
Det är nästan alltid på det som det har felat om färgen lossnar.

Om huset varit utsatt för väder och vind i mer än en månad bör du tvätta av det. (Fasad och Mögel tvätt samt borste med spolskaft.) Innan du börjar kolla så att virket är torrt osv.

Vidare bör du tänka på att jobbar efter solen så att färgen får ta den tid den behöver för att torka.
Hur är grunden? Är det bara ett tunt transport skydd så får du grunda en gång till.. om du vill att det ska hålla.

Lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.