Jag har ett 1 1/2 plans hus i tegel där gavelspetsarna är i trä. Dessa är från 1970 och ganska illa medfarna på ena sidan. Jag är händig men har aldrig bytt fasadträ, hur gör man och finns det några bra tips?

Fasaden är nu laserad, om man på ena sidan (som är ganska schysst) inte vill byta utan endast måla, vilket underjobb behövs?

Har hört att man ska grunda+stryka en gång och sedan spika upp och färdigstryka en sista gång, men ska man kapa till rätt längd innan man målar eller ???

ok, ingen som bytt panel och har några bra tips på hur man praktisk går tillväga?? :(

Vilken fasad är det? typ fjällpanel liggande eller stående panel?

Om jag utgår från det är stående lockläktpanel, så sågar du vinkeln i toppen så att den blir rätt, därefter gör du bräderna något kortare för varje bräda ut mot sidan. Börja vid ett fönster. Kapa nedkanten när du satt upp alla brädorna i en vinkel för droppkant. I överkant så kan du sätta en bräda som lockstöd, där underbrädan går under men som ligger i nivå med lockbrädorna, det brukar bli snyggast.

Måla beroende på vad du använder för färg, såsom de rekommenderar. Troligen i grundolja särskilt i ändträ, därefter en oljegrundfärg (gärna i brytning i den färg du ska ha), antingen kan du måla första gången på mark, eller sätt upp alla underbrädorna och så målar du dessa, därefter sätter du upp lockbrädorna och målar.

Ska du måla om så tvätta först, därefter skrapa bort lös färg. Måla med samma färg som är använd tidigare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.