Hej

Vi ska måla vår fasad och jag undrar hur man ska förbereda sitt hus för nästa lager. Två av sidorna kommer att bytas ut. De andra två är då redan målade, dessvärre med en plastfärg för kanske 15 år sedan dock utan grundning men färgen sitter fast ändå - inga flager.

Jag tänkte själv grunda de nya fasaderna innan vi sätter upp de men hur gör man med det som redan är målat. Ska man tvätta, borsta eller skrapa???

Vad har ni för erfarenheter om de nya plastfärgerna som finns, flera butiker vi har varit i rekomenderar de kraftfullt.

//Anders

Var försiktig att använda nya färgtyper än det som tidigare har använts. Du kan normalt måla en plastfärg ovanpå en olja, men inte tvärt om.Jag själv har gått över till Nordsjö VX då den klarar både att måla på oljefärger och de sk platsfärgerna, men det är inte många färger som klarar detta. Om man ska måla med sk plastfärger så måste man ha grundoljat och grundmålat med en oljefärg först.

Ska du måla på gammal färg, så är det tvätta först och därefter skrapa/slipa det som sitter löst.

Har huset tidigare varit målat med "plastfärg" akrylat, så fortsätt med det. Att det hållt sig i 15 år bör ju enligt mig vara ett gott betyg för färgen.

Det brukar finnas instruktioner hos målarfirmor på tillvägagnssätt beroende på om huset varit målat innan, vilken typ av färg etc.

www.jotun.se finns en bra beskrivning på vad man ska tänka på innan man sätter igång och målar. Bry dig inte om att det är jotuns produkter som används - jag är helt säker på att de flesta olika färgtillverkare har jämförbara produkter med dem som jotun har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.