Hej!
Ny här på forumet, har precis köpt ett gammalt hus från början av 30-talet, med MYCKET renovering!

Vi ska måla taken i vardagsrummen, som är putsade. Vilken slags färg ska man använda så att det inte blir sprickor (det ser SÅ tråkigt ut!).
Akrylatfärg fick jag höra av någon... Vem ska man lita på? ???

Tips mottages tacksamt!

Putsade tak är alltid lite besvärliga.

Vet du vad det är målat med idag? Det är första steget i val av färg - eller åtminstone arbetsmetod.

I 30-tals tak är det knappast limfärg, snarare troligen en oljefärg av någon typ, men om det mot förmodan är ett limfärgstak måste du nog tvätta ner den färgen först för att få en bra grund att jobba från.

Har det spruckit i färgen nu (krackelerat) eller är det stora sprickor i putsen?

Har det krackat så är det nog till att skrapa taket med en färgskrapa så allt löst försvinner. Sedan spackla taket så att inte de små kanterna från färgen syns, slipning, grundning av spackel och målning som gäller.

Är det däremot sprickor i putsen så måste det ju åtgärdas innan man målar. Ofta kan stora kakor hänga löst och börjar man knacka på dem kan det trilla ner större sjok. Då är det nog bäst att någon duktig putsare (murare) tar sig an taket först.

Har taket spruckit bara lite lagom sådär så kan man med fördel limma en microlitväv i taket för att hålla ihop putsen och sedan måla på väven.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

I vardagsrummet är färgen inte krackelerad, taket är förvånansvärt bra! Men de har rökt inomhus och det är därför lite gulnat, det känns fräschare att måla om.

Hur kan jag ta reda på om det är oljefärg eller limfärg???

På vissa andra tak är det däremot krackelerat, men det blir en senare fråga...

Yonna!
tack för ditt svar!
Är målartvätt ungefär samma sak som ammoniak? Ska kolla flaskan hemma...
om det nu är limfärg i taket och om man tvättar med ammoniak och sedan tar oljefärg, kan det bli fel då???
Jag har hört att målar man med fel färg så spricker färgen! Och det beror på vad som sitter där redan.

Vi ska komma ihåg vad du skriver om rökmissfärgningen, nikotinet är ett gissel! ´Har precis dragit ner 18 lager tapet, och på så stätt sluppit nikotinet på väggarna!

Limfärg är rätt så lättidentifierad.
Blöt en trasa, sätt upp mot taket.
Får du färg på trasan, så är det limfärg...
Det är en blandning av benlim, krita, linolja och ev. lite såpa. Kan göras själv.
Tvättas ner med lite tapetklister och vatten, och en skrapa. Alternativt vatten och skrubbande.
Men det släpper rätt lätt.

Jag har, som ni märker, gjort det själv...

Åhå... det kan ju vara en kalkfärg oxå om det släpper på det viset ;)

Asch, tänkte inte på det.
Trots att vi slåss med näbbar och klor mot en kalkfärg, för att få den all sluta damma av sig på allt den ser...

Vad säger du Tommy, kan man säga att limfärgen är lite "blankare" än kalkfärgen???
Dessutom luktar den linolja.

Å andra sidan tvättas ju båda ner med vatten...

Ja, limfärgen känns blankare och "fetare". En kalkfärg är ju matt.

Sen finns ju kalklimfärg oxå bara för att det är så kul att snurra till saker och ting ;D :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.