Färg, Måla & Tapetsera
mortica: Vi har kommit till att tapetsera i vårt nybyggda hus och har tagit hjälp av proffs med spackling, slipning samt tapetserning. 1 dag efter tapetseringen så reser sig tapeten i industrikanten på gipsen men enbart i ytterväggarna (dom kom klara från tillverkaren) inte i de väggar som vi själva byggt. Vad kan man göra åt detta. Är det någon mer än vi som råkat ut för detta.
django: Men inte är det väl särskilt "lätt" att ta ned panelen och slipa den? Eller stålborsta en hel fasad för den delen. Då hinner ju första fasaden bli "smutsig" igen innan man är klar, om nu det är ett problem där och då. Mer smutsig kanske med en ruggad yta. Jag rekommenderar inte högtryckstvätt i första hand men det finns milda metoder som använts även i kulturhistoriska
Abuquir: Kolla att du får rætt norröns isåfall. Kolla Norska førbrukerrådet: http://forbrukerportalen.no/index_html/site_search?Type=&SearchableText=Maling&x=0&y=0 Maling i hardt vær Utendørsmaling
Lurvnos: Jag tror inte kopparbronsfärg ärgar, om det nu är kopparpulver i den så är den låst under lack. Ett alternativ är att vara konstnär med penseln och göra en fejkad ärgad kopparyta, det är nog möjligt. Börja med ett lager grundfärg, sedan kopparbronsspray. Sedan "olive drab", dvs matt militärgrön, toppat med samma men med vitt iblandat fläckvis, i ränder och fläckar. därefter
johannes100: ::)Jag använde ngt som hette Bett 20, funkar bra ;)
gojan: Plastfärg/akrylatfärg andas. Problemet är när man använder den utomhus där temperaturen varierar. Den släpper nämligen igenom vatten jättebra vid kallt väder och regn. När sedan temperaturen ökar så minskar genomsläppligheten (akrylatfärgen utvidgas och hålen i densamma minskar) och då får det förångade vattnet svårt att tränga ut. I detta fall är det ju inomhus och ingen
Buuzzz: Jättesent inlägg :-) Vi hade också dessa gamla vävtapeter och vi löste det hela på två sätt. Nedervåningen=betongväggar, lösning= blomspruta med vatten och fuktade. Tapeten trillade nästan ner av sig själv.. Övervåningen 6mm repgips perfekt :-) Det blir dock ännu bättre resultat om man tar en vanligt gipsplatta och skruvar upp.
mino: Det låter konstigt att det skulle vara bra i 1,5 månad och SEN bli dåligt om det är som du säger att fläcken är torr? Någon form av process måste ju pågå det kan ju inte bara handla om att ni inte lyckades måla över fläcken, i så fall borde det ha synts redan efter några dagar?? Om ni är säkra på att det inte finns fukt under så prova med ett tunt lager av en alkydoljefärg.
django: Om ni nu målar för första gången är det väl ett utmärkt tillfälle att använda linoljefärg. Välj någon av de seriösa producenterna t.ex Ottosons eller WIBO. Ni slipper lösningsmedel (nästan?) helt och får lättstruken och dryg färg med ljusäkta pigment osv. Visserligen har moderna färger utvecklats och blivit bättre men det har linoljefärgen med. Visst finns det någon extra
Meijan: Precis, gamla spånskivor och vätska är ingen höjdare. Rev tapeter i mitt sovrum och bredspacklade och målade på. Tog ett antal veckor innan jag överhuvudtaget kunde gå in i rummet utan att luftrören blev kraftigt irriterande trots ett flitigt vädrande.
jorwes: Tackar! 11.20 skall räcka med marginal om jag räknar bort en ganska så hög golvsockel och breda taklister. Skall surfa lite på nätet och se... /Jögga
cubix: Väggar som ligger i linje med takstolarna är sällan bärande. Den bärande väggen brukar gå mitt i huset och tvärs emot takstolarna.
h_elen_a: Vi har tänkt måla om i ett rum där det nu är tapet med en bård högst upp. Grr...jag hatar bårder! Hur ska man bära sig åt för att få det snyggt? Vi har pratat om att slipa skarven mellan bård och tapet. Räcker det? Ja, vi ska såklart även spackla och slipa hål efter krokar mm. Tapeterna är satta kant i kant så där tror jag inte vi gör nåt.
EB: Jag tycker inte alls att dörrar och dörrfoder behöver ha samma färg, tvärtom. Men det kanske blir snyggt med samma färg på lister och dörrfoder, även om inte det heller är nödvändigt. Det beror ju på tapeterna också. Har också sådana funderingar, även om vi inte har kommit så långt. /EB
dymlingen: Jag ringde till en firma som kunde hyra ut en spruta för 750kr/dygn. Det skulle säkert gå snabbt med den, men det får nog blir till att pensla alla spår och sedan rolla ovanpå.
Nybyggare: Skall du grunda och sedan två färdigstrykningar gissar jag omkring 10-15.000 sek för färg beroende på vilken färgtyp du väljer.
Hemmakatten: Har sett ett par ommålade badkar - och de var INTE snygga :-/. Det ena badkaret hade redan efter ett par månader "lossna" färgflagor/sjok. Vet inte vad de använde för typ av färg. Det andra var ett badkar som min väniinna målade om med en tvåkomponentsfärg när hon var 20 år eller så. Det var helt gräsligt, mörklbått, mycket synliga OCH kännbara penseldrag. Skulle man bada hos
Gutte: Tack för ett snabbt svar ;) En tanke: Är inte dom "nya" EasyUp tapeterna lite mer förlåtande än gammla papperstapeter? Känns som dom är lite tjockare i alla fall.
mino: Gäller det en stor yta? Vi använde husfix när vi knackat in en ledning i taket, det är lite hårdare än spackel och fyller ut större gropar. Är det bara lite på ytan borde väl vanligt finspackel funka.
DragonLady: Finns igen färg som man bara så där på rak arm kan säga är bäst. Dom är bra på olika saker. Sen beror det på hur huset ser ut. Vad det är målat med tidigare, konstruktion osv. // Nithin Det är ett nybygge (skyddsmålat) http://www.vastkuststugan.se/panoreringar/vision/utomhus/bilder/utomhus_02.jpg
ama: Är det färgen på sammetsstolarna du tänker på? Nordsjö färg har ett litet verktyg på nätet där man kan testa olika färger i olika rum, den färgen som jag tyckte låg närmast det jag förknippar med biostolar hette LKI röd 9 i den röda färgkartan eller kanske Mio Cayenne. Tyvärr inga färgkoder, men alla färghandlare brukar ha även konkurrenters nyanser i färgdatorn.
zadix: Jag använde först avfettingsmedel och sedan ajax, blev bra. Fast som du säger, man kan säkert använda ett väldigt fint sandpapper o slipa lite på fogen, bara för att få bort allt fett. "Manhattan grey" hette färgen, fogen var redan grå (vitt kakel). Färgen var drygare än jag trodde, målade två lager och har ändå en del kvar.
kluddaren: Hej! själv föredrar jag en variant som Martin Timell gjorde i ett program. Han använde sig av en lättmetallskena lodrätt på väggen så hög som väggen ska bli,och en på golvet,så lång väggen ska bli,båda fästs med vanligt sättlim.sätt ett varv med block och sedan en metallskena osv.när du uppnått rätt höjd,montera en lämplig skena på "gaveln" ock en överliggare med
byggimpert: [citat] Det kan man förvisso göra, men det är noga vilken färgtyp man använder för den ska tåla en hel del slitage och samtidigt riskerar den att bli ganska hal i målat tillstånd MEN jag menade inte att du skulle måla trappstegen, de tycker jag du kan behålla som de är, däremot är det snyggt att måla vangstyckena samt räcke, spaljé och handledare och väggen om du klär den med
byggimpert: [citat] Du har helt rätt att det är kanonsnyggt med ramspegel på luckorna, dvs som på den mittersta bilden, dessvärre tror jag inte att det är helt enkelt att göra det själv så det blir riktigt snyggt MEN det beror naturligtvis på hur händig du är och vilken tillgång du har till maskiner ;) Men du kan få ett utmärkt snyggt kök som kombinerar gammal och ny stil även med släta
pleximaster: Använd gipsbruk och spackla med! mvh plexi