Vi har rivit ner tapet i köket för att vi ska måla väggen.
När man nu ahr rivit ner tapet så sitter det kvar ett lager av papper kvar på hela väggen. Är det nödvändigt att slipa bort det innan man spacklar?? Som vi tror så ska man slipa bort pappret, spackla väggen, slipa, spackla igen och slipa sen mål amed grundfärg och sen med den ritkigt färgen. Vad säger ni proffs om detta förfarande?

 
Totte_S
Inte proffs jag inte... ;)
Allt löst skall bort. Dra med handen över väggen, om det frasar har du en bubbla i tapeten (du fattar vad jag menar när du hör fraset ;)) Denna bubbla måste då också väck. Försök inte slipa bort pappret, det är jobbigt och i de flesta fall onödigt. En spckelspade är bra att skrapa bort lös tapet med.
Spackla alla ojämnheter (i princip brukar det bli hela väggen ;D), spackla inte för tjockt, utan flera gånger om det behövs, slipa, spackla mera, slipa, måla med ljus grundfärg och lys längs med väggen med en stark lampa så ser ni vart det är ojämnt, spackla mer, slipa....

Synpunkter på detta forumkollegor?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.