3 342 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hjälp!Sprickor i takfärgen!
Halloj alla kunniga!
Har problem!
Har försökt att göra i ordning ett gipsplattetak från 82.(Ett sådant med mindre gipsplattor med avfasade kanter.
Remsade skarvar, satte Microlitväv, och bredspacklade 2 ggr.
Nu har jag målat första lagret med takfärg. (Ingen grundfärg).Använde Nordsjö Bindoplast Tak/ Vägg, glans 3. I affären sa de att man brukar grunda med den färgen.
Nu, 5 timmar senare ser jag att färgen har krackelerat på flera områden. Finmaskigt, men ändå!
Jag har även bredspacklat väggarna och målat med samma färg och har inga sprickor.
Kan jag slipa lätt på sprickorna o måla på o hoppas att det löser sig när det inte suger mer?????
Suger spacklet så mycket att det blir så eller vad kan det vara. Jag har ganska svalt i rummet.
Tacksam för snabba svar!
Har problem!
Har försökt att göra i ordning ett gipsplattetak från 82.(Ett sådant med mindre gipsplattor med avfasade kanter.
Remsade skarvar, satte Microlitväv, och bredspacklade 2 ggr.
Nu har jag målat första lagret med takfärg. (Ingen grundfärg).Använde Nordsjö Bindoplast Tak/ Vägg, glans 3. I affären sa de att man brukar grunda med den färgen.
Nu, 5 timmar senare ser jag att färgen har krackelerat på flera områden. Finmaskigt, men ändå!
Jag har även bredspacklat väggarna och målat med samma färg och har inga sprickor.
Kan jag slipa lätt på sprickorna o måla på o hoppas att det löser sig när det inte suger mer?????
Suger spacklet så mycket att det blir så eller vad kan det vara. Jag har ganska svalt i rummet.
Tacksam för snabba svar!
Om färgen, som du säger, har krackat så beror det nog på att det är för tjockt pålagt. Det är lätt att lägga på alldeles för mycket färg i tak.
Man får lätt krackeleringar som du beskriver när man målar på microlite och sugande material. Innan microliten och spacklet är mättat suger den ur all fukt ur färgen som torkar försnabbt. Skryk igen (Gärna lite mer utspädd färg) och det försvinner med största sannolikhet.
mvh plexi
mvh plexi
Klicka här för att svara