6 086 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Bröstpaneler, väggspeglar, dörrfoder m.m.
Hej.
Har köpt ett fint 20-talhus med en hel del snickerier som jag tror är original. T.ex bröstpaneler, breda foder kring dörrar och fönster och väggspeglar. Tacksam för tips om bra färger, kulörer och olika idéer om hur att måla. Samma kulör genomgående, överallt, eller?
Hälsningar
Brannigan
Har köpt ett fint 20-talhus med en hel del snickerier som jag tror är original. T.ex bröstpaneler, breda foder kring dörrar och fönster och väggspeglar. Tacksam för tips om bra färger, kulörer och olika idéer om hur att måla. Samma kulör genomgående, överallt, eller?
Hälsningar
Brannigan
Lyllo dej
I vårt hus från 1908 är det mesta borttaget nå'n gång på 60-talet.
Jag skulle måla alla sådana detaljer i samma färg...tror att hemmet kan upplevas som för splittrat annars. olika färger å mönster kan du/ni ju ha på tapeter och textilier istället.
En snygg antikvit eller pärlgrå nyans skulle vara fint tror jag!
Jag skulle måla alla sådana detaljer i samma färg...tror att hemmet kan upplevas som för splittrat annars. olika färger å mönster kan du/ni ju ha på tapeter och textilier istället.
En snygg antikvit eller pärlgrå nyans skulle vara fint tror jag!
Det kommer att bli väldigt snyggt och sobert om allt målas i samma färg, men jag tror inte det var vanligt förr att ha det så. Man hade ofta olika stilar i de olika rummen, även om det kanske mest är lite äldre hus än ert.
I vårt hus från 1910-talet var dörrar och lister i hallen ådringsmålade i mahogny, "fin"rummet i ek och resten ljusgrått eller brutet vitt. Köket hade pärlspontpanel och (ett) skåp i en gräslig tomatröd färg, som enligt en inredningsbok var populär i jugend-perioden.
Så man gör som man vill (och orkar göra, t ex ådringsmålat).
Enhetligt och modernt, olika och gammaldags, är min uppfattning.
/EB
I vårt hus från 1910-talet var dörrar och lister i hallen ådringsmålade i mahogny, "fin"rummet i ek och resten ljusgrått eller brutet vitt. Köket hade pärlspontpanel och (ett) skåp i en gräslig tomatröd färg, som enligt en inredningsbok var populär i jugend-perioden.
Så man gör som man vill (och orkar göra, t ex ådringsmålat).
Enhetligt och modernt, olika och gammaldags, är min uppfattning.
/EB
Klicka här för att svara