I mitt byggprojekt har jag några besvärliga ytor där jag vill få bort gamla färg och mattrester:

1) Målat brädgolv har blått lumppapper klistrat på sig. Vissa delar är lätta att få av andra svårare.

2) Målat brädgolv har plastmatta med linfibrer under fastklistrat med mycket och mjukt lim. Mattan sitter så hårt att den spaltar sig och golvet blir ludet av linet. Med en vasst stämjärn har jag fått bort en del men det tar mycket tid och jag slinter.

3) Tjock färg på skorstenen. Färgen flagar och bubblar sig och mycket av den har ramlat av väldigt lätt. Men det som är kvar sitter fast. Har provat med varmluft men man får blåsa otroligt länge på ett ställe. Jag misstänker att det är skorstenen som leder bort värmen.

Bilder kommer senare

Till punkt 1 & 2 kan du prova limtvätt och till punkt 3 skulle jag föreslå färgborttagningsmedel. Bägge produkterna hittar du i färghandeln.

För 2) har vi testat många saker och frågat mattläggare, kemister och färgaffärer.
Detta har lett till att vi testat:

Mattstrippare - vi fick bort plastlagret snabbt och lätt. Men det återstår lin och lim.
Då tog jag mattstipparen igen och försökte "raka" bort fibrerna. Men stripparen grävde ned sig i golvet och nu måste jag limma fast stora bitar igen. Suck!
bandslip - sätter igen pga av limmet
rödsprit - limmet blir lite lättare att få av ungefär som att värma.
Stämjärn - fungerar men det tar lååång tid och blir många hål i golvet.
Färgskrapa - fungerar bra om man fått bort alla fibrer.
Strykjärn + stämjärn. Om limmet blir varmt är det lättare att få bort.

Så här gör vi nu för att få bort lim + fibrer (plastlagret borta).:

1) Värmer med strykjärn, 2)skär bort limmet med stämjärn och 3) sista lagret med vass färgskrapa. Tur att det bara är 2m2!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.