1 938 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
pris på målare
Jag har några frågor ang målare. vi har furutak, och pallar helt enkelt inte måla det vitt, utan vi låter hyra ut det. vi ska göra all grund själva (ska måla väggarna med).
nu är frågan; är det skäligt att betala en person 300 kr/h inkl moms för detta, eller har vi varit för impulsiva och tagit första bästa? jag har ingen aning om vad en skälig timpenning kan vara..
mvh supe
nu är frågan; är det skäligt att betala en person 300 kr/h inkl moms för detta, eller har vi varit för impulsiva och tagit första bästa? jag har ingen aning om vad en skälig timpenning kan vara..
mvh supe
300kr/tim inkl moms är billigt!
Tänk på att det är ett företag du anlitar, men allt vad det innebär i avgifter, skatter, försäkringar osv, då blir det inte mycket i timlön kvar!
Kostar väl vanligtvis runt 400kr/tim, iaf här.
Tänk på att det är ett företag du anlitar, men allt vad det innebär i avgifter, skatter, försäkringar osv, då blir det inte mycket i timlön kvar!
Kostar väl vanligtvis runt 400kr/tim, iaf här.
om det är gamla människor så rör dom sig inte lika fort som en normal hantverkare samt står gärna och myspratar i både en och två timmar.Detta är för dom helt naturligt och de vill inte/går inte att stressa.Ligger liksom i deras natur.Akta dig för allt i allo hantverkare som ofta vet för lite för att göra rätt från början.
Redigerat:
Håller med föregående talare. Varför inte kolla runt och se, vad firmorna tar istället. Kan ju vara värt att pröjsa 50-100 kr mer i timmen om det är en riktig målare. Blir kanske tom billigare.
ok, du får tycka som du vill, men lite generaliserande är du väl där iallfall.. det är givetvis inte ngn 80åring som ska måla, utan en 66-åring.ikeahantverkaren skrev:om det är gamla människor så rör dom sig inte lika fort som en normal hantverkare samt står gärna och myspratar i både en och två timmar.Detta är för dom helt naturligt och de vill inte/går inte att stressa.Ligger liksom i deras natur.Akta dig för allt i allo hantverkare som ofta vet för lite för att göra rätt från början.
för att ta ett exempel:
vi har tidigare anlitat en "riktig" hantverkare, en elfirma. först tog det två timmar att kolla runt, mkt skitsnack. sedan några timmar att sätta in vår spishäll. då var de två st i 30 samt i 60 års åldern som jobbade. när vi senare skulle rensa upp och sätta in en huvudströmbrytare skickade de en 25 åring som lallade omkring i tre dagar + att han lyckades klippa av strömmen till garaget (tog en dag att fixa till, gjorde de "gratis") allt som allt betalade vi 12 000 på el. att det blev så billigt ändå var att vi talat om ett pris innan. (egentligen skulle vi alltså betalat mer då de tog så många timmar). detta var alltså riktiga hantverkare som dessutom arbetade på ett fast pris, och således för sin egen skull, borde rappat på lite..
har även ett par bekanta som anlitade en målare svart. han höll på en vecka med att måla en hall och ett sovrum. han tog sig fikapauser konstant, frågade de han jobbade åt om de inte skulle fika snart när han jobbat i någon timme, kallpratade bort minst en halvtimme om dagen etc. och tog betalt för det hela. (30 år) så att säga att nypensionärer bara lallar är, tycker jag, en ren generalisering. svärfar jobbar konstant, (pensionär, som dock avskyr att måla..) och det går undan. han skulle aldrig få för sig att på de jobb han har gå runt och lalla och fika, och dessutom få betalt för det hela! personen vi ska ha verkar vara i samma kategori, tar betalt för verklig tid och inte för fikapauser.
Men i ditt inlägg fick nog alla bilden av en 79-årig äldre herre som kör Opel. Men är han 66, så åldern inget problem. Jag avtackade min kollega i höstas, efter ett par-tre år ihop, och han va 68½. Dessutom jobbade han som två andra gubbar.
Klicka här för att svara