Hejsan,
Jag vill måla betongväggarna i källaren. De är målade redan för typ 30 - 40 år sedan, med jag vet inte vad. Inte vattenbaserad i alla fall. Vet inte om det är silikat eller olje. Det är lite missfärgningar på väggarna längst ner sedan innan en dranering för 15 år sedan, men det har inte bubblat eller något. Betyder det att det inte är oljefärg???

Andra frågan. Golvet var målat med något spräcklig färg som är som plast nästan. Färgen sitter löst på golvet i en del ställen. När jag tar skraparen och lyfter upp och bryter av farg bitar luktar det så unket och vissa bitar ser man fukt. Längs ena väggen är det något svart på undersidan av fargskivorna. Vad är det? Är det mögel? Vad ska jag göra?
Jag håller på försöker få bort all farg för att lufta och låter golvet och fukten andas: Men sedan?

Vore tacksam för lite hjälp
:o

Väggarna tvättar du först av. Är det svarta prickar på väggen bör du använda ett mögeltvättmedel. Sedan målar du med en putsfärg... Typ Beckers Putsfärg. Det är en färg för puts med hög diffussionsöppenhet som är mycket bra att måla på tidigare målade ytor

Golvet skrapar du av färgen och slipar sedan av det ordentligt. Efter det så måste du låta det torka ordentligt. Använd gärna en byggfläkt eller en avfuktare för att det ska gå fortare. När detta är gjort tejpar du en plastfolie på 1x1m på golvet och låter den sitta ett dygn eller två. Om det är missfärgat under bör ni låta det torka ännu längre alternativt lägga klinker istället.

Gud ja, puts farg. Det hade jag unte tänkt på. Tack för svaret. Likaså tack för svaret gällande golvet, mycket smart tänkt. Golvet står och torka/ andas nu och det får det göra ett tag tills att vi har tid att lägga kloinkers. Nu har det varit två-tre dagar och lukten har lagt sig lite. Men jag ska testa som du sade. Tack igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.