O
OHE: 1. Den varianten har jag aldrig varit med om. Har du fasat upp en så stor bit så hade jag använt en vattenalkydgrund. 2. Onödigt. 3. Vet inte om jag hänger med men det är inte bra att spackla på levande material. Sätt gips på plankorna och därefter hörnskyddslister. Lycka till!
1 svar · 3,0k läst
J
Jens_H: Blir nog svårt att få tag på. Det var ett bra tag sedan den utgick... Det som blev kvar har dom nog skickat till något östland..
1 svar · 2,2k läst
M
M@ZE: *Använd Vävlim och stryk på flödigt men bred pensel över gipsskarvarna *Sitt dit pappremsa och limma på remsan *När det har torkat så spacklar du första vändan *Spackla igen *Spackla sista finishen *Grunda med Grund+ som täcker betydligt mer än deras tidigare grundfärg. * 2gånger täckfärg Bästa receptet om man inte skall microlita ! Har kört hela undervåningen och
8 svar · 5,5k läst
fantasi
fantasi: Glömde att nämna att vi har tagit bort betongtrappen och nu har en rak trätrapp i impregenerat trä. Eventuellt kommer vi att behandla den med silvertjära men det är annu inte bestämt.
5 svar · 2,1k läst
Bödde
Bödde: Den optimala gråa väggfärgen är S3005 Y20R, enligt min smak i alla fall! Den finns i allt från Y10R till Y40R.
2 svar · 5,0k läst
F
frhe: Vi hade polska byggare med svensk arbetsledning som renoverade vår sommarstuga för några år sedan. Gick väldigt smidigt och de arbetade otroligt effektivt och var väldigt noggranna. De arbetade i vanliga fall med finsnickeri på ett båtvarv som bygger "svenska" lyxbåtar (i Polen) och det märktes i hur de löste detaljer vad gäller snickerier i t.ex. köket. Allt var förstås vitt och
4 svar · 3,4k läst
N
Nyström: Jag har idag ett trätak som går planka i planka, hoppas ni förstår hur jag menar?! Kan man sätta easy cover direkt på det lr måste jag spankla mellan varje planka så det blir totalt jämnt innan jag sätter pappen?
3 svar · 3,0k läst
S
Supermandus: Ska tapetsera om och har tagit ner den gamla tapeten, där bakom upptäckte jag två ganska grova sprickor där det verkar ha "släppt" lite puts inne i väggen typ. Det låter ihåligt när man knackar på ena sidan av sprickan medan det låter stumt och bra på andra sidan. Hur går man till väga med detta, kan man anta att det är lugnt eftersom tapeten inte hade spruckit så dessa sprickor
0 svar · 1,7k läst
P
psklelbe: Tack , tack och tack igen! Jag är så glad för färgkoden. Vi slår till och målar huset i samma grå nyans som ni gjort. Den är så perfekt grå. Evigt tacksam/psklelbe
8 svar · 26,9k läst
·
K
klimpfan: Annars skulle man ju kunna limma på renoveringsgips 6mm med pl400, och sedan spackla och måla. Slipper ju iaf bredspackla upp hela väggarna.
3 svar · 7,2k läst
J
Jens_H: Det är ett riktigt dilemma du har där... Jag skulle föreslå en latexfog i skarven, men jag tror inte att tapeten kommer hålla väldigt länge. Det kan fungera med microlit också. Spackla hela väggen slät och sätt sedan upp microlit. Efter det grundar du och sätter upp tapeten. Du har inte möjlighet att regla upp och sätta gips på just den väggen? Då skulle ditt problem försvinna
1 svar · 2,8k läst
E
evoline: Det var lätt att slipa Byggmax lättspackel, men remsan syntes knappt när jag var klar innan målning. Efter målnig blev det lite små "bubblor" av remsan, som ryggraden på den. Har nu spacklat över igen ock ska försöka se om det blir snyggare.
5 svar · 7,3k läst
M
muruc: Aldrig använt en strukturroller själv. Men jag skulle nog först grundat med en vanlig roller sen 1-2 gånger med strukturrollern. Men har som sagt aldrig använt en själv så.. Angående väven, du limmar direkt på väggen och sätter den kant i kant. Använd mycket lim(både spackel och kartongen på gipsen suger en hel del.)
1 svar · 2,5k läst
kimpo
kimpo: Pärlspont brukar panelen heta som man sätter i taket, men det funkar även med de paneler som du har nämnt...Det är bara att låta fantasin flöda...
1 svar · 3,0k läst
Roary
Roary: Jag har ett hus som ser liknande ut. 70 tal i tegel med betong och brunmålade fönster och dörrar. För att piffa upp det hela har jag börjat måla fönster och dörrar vita. Knutar och sådant på uthus och andra detaljer ute på gården tänkte jag måla blåa. Grunden är delvis grå, delvis brun. Jag funderade på att måla den vit med men eftersom jag har jord direkt mot grunden kommer
1 svar · 7,0k läst
O
OHE: Du behöver inte oroa dig för att färgen inte ska klara att ett eller några fönster står öppna under tiden du målar. Ett tag efter att du målat kan du ställa fönstrerna på glänt!
8 svar · 9,4k läst
morsan
morsan: Hoppas du fått tillräckligt med svar så att du kan fixa till din kolonistuga yuphin, annars får du starta en ny tråd. Nu stänger jag den här tråden.
26 svar · 22,5k läst
J
johan77: Det är ett drygt jobb att gå från olja till lack. Börja med att avfetta ytan med t ex aceton. Detta är speciellt viktigt med filmbildande oljor eftersom dessa innehåller lite vax eller annat som bildar en avstötande yta. Inte ett kul jobb. Slipa sedan med ett fint sandpapper för att lacken ska fästa ordentligt.
7 svar · 13,3k läst
H
Hylman: Kolla in Tapetorama som kallar sig "Skandinaviens största sajt för tapeter". Väldigt trevlig liten butik i Malmö samt webbutik. Så länge du inte letar efter något billigt hittar du det mesta här.
2 svar · 5,7k läst
Immobil
Immobil: Sätter tapeten ner till kanten av vangstycket. Avslutar med en smäcker list eller fogmassa på vangen.
2 svar · 1,7k läst
v-g
v-g: Till större ytor blir det ganska kostsamt. Gillar man att slipa kan man ju ta glasfiberspackel ;)
6 svar · 2,2k läst
P
puttedge: [citat] Gött:P Man ska aldrig lita på färghandeln. dom säljer bara. dom jobbar ju inte med materialet. 5grader e oki för de står de på burken. de va därför han sa det antagligen
19 svar · 24,5k läst
E
evoline: Ok, tack igen OHE :)
2 svar · 1,9k läst
E
2 svar · 1,9k läst
johram
johram: Jag hade en omöjlig väggsnutt i tidigare lägenhet där vanlig väggförg vägrade fästa. Dessutom hade jag en en brun missfärgning som gick rakt igenom den vita väggfärgen. Då fick jag tips om Nordsjös spärrvit. Funkade klockrent! En fröjd. Den fäste som ingenting annat, plus att den "förseglade" missfärgningen. Glöm inte att tvätta först ordentligt med målartvätt. Se också
4 svar · 3,3k läst
P
puttedge: Flugger har en som inte är termoplastisk samt torkar betydligt långsammare än tex beckers & jotun
5 svar · 2,7k läst
P
puttedge: [citat] Sätt upp gipsen å gör klart de å måla altt samtidigt.. varför vänta?
2 svar · 995 läst
P
puttedge: [citat] De kan vara så att de som ser ut att sitta bra faktist inte alls sitter. för när tapet blir blöt så sväller den där den sitter dåligt å då blir de blåsor. å e dom inte borta innan man sätter upp ny tapet på så e de inte alltid att dom försvinner. men vill man göra de lätt å inte ha de så bra så visst.. sätt rätt på bara.
10 svar · 2,0k läst
S
Supermandus: Hmm ok det låter bekant så det kan nog stämma, hur gör jag med den delen som jag tyvärr hunnit måla? Kan man typ karva ner det med nån form av skrapa, vissa delar lossnar ju i stora sjok.
2 svar · 2,4k läst
K
konichiwa girl: På http://www.ovolin.se kan du också kika på tips och råd om äggoljetempera. Där står det också om polering.
3 svar · 1,9k läst
AstaS
AstaS: Vi ska måla de putsade ytorna intill och kring vedspisen. Kan man använda äggoljetempera där? Undrar eftersom jag inhandlat sådan färg till taket och så ångrade vi oss och skall använda linoljefärg istället varför jag plötsligt har en massa färg över.
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.