Vi köpte ett hus för ett år sedan och har fokuserat på att få till invändigt med ombyggnationer och planlösningsändringar. Men nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta oss an utsidan till sommaren.
Här har jag kört fast och behöver därför hjälp...
Jag tycker inte om utseendet på vår fasad (förutom teglet). Därför har jag tänkt måla lite och hitta på nåt men jag vet inte vad! Jag har funderat på att måla dörrarna i allt från svart till vitt till vinrött. Garageporten ska bytas. Ta bort spaljeerna och bygga ut entrébron... Sätta upp belysning mot fasaden. Byta markiser. Ja, tankarna är många men jag får inte ihop det... Jag önskar mig en fräsch lagomt modern fasad som känns inbjudande!
Dessutom ska vi byta fönster nu i ett pågående projekt innomhus, så utseende på dem kan man leka lite med och vi ska bygga igen soprumsdörren (dörren till höger om garagedörren) så jag funderar på om eventuellt något glastegel eller annat skulle kunna vara intressant...
Alla synpunkter tas emot tacksammast! Låt kreativiteten flöda! Tack på förhand
Jag tycker inte om utseendet på vår fasad (förutom teglet). Därför har jag tänkt måla lite och hitta på nåt men jag vet inte vad! Jag har funderat på att måla dörrarna i allt från svart till vitt till vinrött. Garageporten ska bytas. Ta bort spaljeerna och bygga ut entrébron... Sätta upp belysning mot fasaden. Byta markiser. Ja, tankarna är många men jag får inte ihop det... Jag önskar mig en fräsch lagomt modern fasad som känns inbjudande!
Dessutom ska vi byta fönster nu i ett pågående projekt innomhus, så utseende på dem kan man leka lite med och vi ska bygga igen soprumsdörren (dörren till höger om garagedörren) så jag funderar på om eventuellt något glastegel eller annat skulle kunna vara intressant...
Alla synpunkter tas emot tacksammast! Låt kreativiteten flöda! Tack på förhand
Jag är inte vass på kulörer men vitt & svart går hem alla gånger. Du ska kanske ha samma kulör på kommande fönsterbyte. Falurödfärg har en mattsvart kulör som du kanske ska titta på, lite annorlunda. Vitt blir lätt skitigt men ger också ett fräscht intryck. Vad du gör, måla inte teglet, stå ut med det annars går du från i stort sätt underhållsfritt till en plåga då du måste måla om då & då.
Tack för din synpunkt TH09. Bra tips om kulören angående fönsterbytet, det hade jag inte tänkt på... Och jag håller helt med dig - jag ska lämna teglet som det är och piffa med de andra detaljerna. Jag ska kolla in den där mattsvarta kulörten, det lät intressant!
Fler tankar?
Fler tankar?
Hehe, för att var motvals kärring: Måla teglet vitt, och ha dörrarna och fönstren i samma färg. Eller måla hela huset svart. Skitsnyggt och modernt.
Har själv samma tegel typ, och skall nog måla det till sommaren. Vitt tror jag. Att måla om det var åttonde år är väl ganska lungt, med tanke på att huset får en helt annan karaktär.
Har själv samma tegel typ, och skall nog måla det till sommaren. Vitt tror jag. Att måla om det var åttonde år är väl ganska lungt, med tanke på att huset får en helt annan karaktär.
Kan inte hålla med dig där racing; säger ajabaja till att måla på tegel. Som att måla synliga innerbalkar vita istället för att antingen lasera eller olja. Nä, ajabaja!
Och hur bra än målarfärgen är stoppar man den naturliga luftgenomföringen i tegelmaterialet.
Vitt hus och ommålning vart 8:e år? Vilken färgprodukt håller sig så fin i det tidsperspektivet?
Och hur bra än målarfärgen är stoppar man den naturliga luftgenomföringen i tegelmaterialet.
Vitt hus och ommålning vart 8:e år? Vilken färgprodukt håller sig så fin i det tidsperspektivet?
Hela huset svart, det skulle vara annorlunda!
Visst, det är supersnyggt att måla tegelkåkar i vissa fall. En grannkåk till våran var i brunt tegel och de målade den vit, satte på snygga markiser osv. Superläckert! Men jag behåller teglet som det tills vidare i alla fall.
Visst, det är supersnyggt att måla tegelkåkar i vissa fall. En grannkåk till våran var i brunt tegel och de målade den vit, satte på snygga markiser osv. Superläckert! Men jag behåller teglet som det tills vidare i alla fall.
Klicka här för att svara