14 003 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
mönsterpassning??
Hej!
JAg har köpt en papperstapet med förskjuten passning,
Mina väggar är 2,43m och passet är 63 cm.
första våden skär jag med 5-10 cm skärmån upptill och nertill..
men sen då,hur får jag rätt längd på resterande våder???
tacksam för SERIÖSA tips!!
MVH//F
JAg har köpt en papperstapet med förskjuten passning,
Mina väggar är 2,43m och passet är 63 cm.
första våden skär jag med 5-10 cm skärmån upptill och nertill..
men sen då,hur får jag rätt längd på resterande våder???
tacksam för SERIÖSA tips!!
MVH//F
Förskjuten mönsterpassning går till så här: Mät ut höjden på väggen, 2,43 i ditt fall lägg till 1/2 rapport = 31,5 cm och sist men inte minst en skärmån 15 cm.
I ditt fall kommer det se ut så här 243+31,5+15= 289,5cm
Mönsterpasset är en halv rapport när det är förskjutet mönsterpass.
För att kontrollera eftersom du är osäker så tycker jag att du ska skära till en våd och lägga ut på golvet. Sedan mäter du upp 289,5 cm utan att skära. Lägg sedan ut rullen bredvid våden och kontrollera så att det stämmer.
I ditt fall kommer det se ut så här 243+31,5+15= 289,5cm
Mönsterpasset är en halv rapport när det är förskjutet mönsterpass.
För att kontrollera eftersom du är osäker så tycker jag att du ska skära till en våd och lägga ut på golvet. Sedan mäter du upp 289,5 cm utan att skära. Lägg sedan ut rullen bredvid våden och kontrollera så att det stämmer.
Om du tar varannan våd från en annan rulle får du minst spill. Alltså har två rullar igång samtidigt.
Förrästen,måttet 289,5 (i mitt fall),är det räknat utifrån kanten på bordet, rullar ut och skär av, på alla våder?med det måttet klarar jag vägghöjd,mönsterhöjd och skärmån??i så fall är det ju en mycket bra uträkning vid mönsterpassning!!
tack igen!/F
tack igen!/F
Du ska klara dig på det måttet ja, men för säkerhetsskull så tycker jag du ska skära ut första våden och sedan måtta ut 289,5 utan att skära. Därefter lägger du våden på golvet och lägger den andra så ser du om du är hemma med måtten.
Klicka här för att svara