LAINE
LAINE: Eller så tar du bara bort det som är löst, målar väggarna en gång med snickerigrund och sedan bredspackling av väggarna.
5 svar · 10,4k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Jag blandade till en sådan smet och det blev bra -- tack för tipset. Det blev lite mörkare nyans än träet men jag ska måla med mörk lasyr då det spelar ingen roll.
2 svar · 4,2k läst
tobbe72
tobbe72: 1.Tvätta alltid först för att slippa fett på sandpapperet. 2.Slipa 3.Grunda 4.Spackla vid behov 5.Slipa 6.Grunda igen 7.Färdigmålning Sen tycker jag personligen att det blir bäst resultat om man för på med roller och slätstryker med pensel. Lycka till.
6 svar · 11,6k läst
tobbe72
tobbe72: Skulle tippa på att bindemedlet i vattenbaserat inte mår så där värst bra av illasinnade iskristaller;-)
5 svar · 30,6k läst
Peter2400
Peter2400: Jag brukar måla över fläckar och skador en gång per år jag använder en miniroller och använder samma färg som när vi målade väggana. Har man bara lite känsla när man rollar så är det i princip omöjligt att se att det är bättrat fläckvis.
1 svar · 14,5k läst
J
Jensp: Alpha... vi har satt tapet från golv till tak via snedväggen i ett stycke och i övergången vägg/snedvägg har det släppt. Igår skar jag upp i övergången, limmade och tryckte dit, lade på flödigt med färg och nu ser det riktigt bra ut! Inför nästa rum kommer jag att försöka igen, vill verkligen inte ha en överlappning där... Ska se vad det var för lim vi hade, att förstärka
4 svar · 5,0k läst
J
jordraketen: Hej! Nån som vet om det finns nån sida där man kan testa olika färgsättning på fasader? Typ som "köksplanerarna" på tex IKEA å Ballingslöv. Tacksam för svar.
0 svar · 1,5k läst
Thomas59
Thomas59: Inga fondväggar - vilken lättnad:D. Se även mitt svar i din andra tråd. Spelar ingen roll om STORA fel dyker upp. Köparen kan normalt endast häva. Någon rätt till prisnedsättning finns normalt inte i besiktningsklausulen. Du kan lugnt besvara alla prutningsförsök med ett bestämt NEJ, det går vi inte med på.Givet att som du skrev i den andra tråden andra köpare finns och du vågar
12 svar · 3,0k läst
·
tobbe72
tobbe72: Syntetisk förtunning,benco 85 löser väl det mesta men luktar något fruktansvärt.
3 svar · 4,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Risken med att måla alkydoljefärg på betong eller annat minerlabaserat är att färgen kan förtvåla. D.v.s. fettsyror som reagerar kemisk med betongen. Något vattenbaserat bör du använda.
4 svar · 2,6k läst
I
iksusimmarn: Sadolin har IKEAS färgkoder här i Sverige, så gå till en återförsäljare för Sadolin så kan de blanda rätt nyans åt dig. Struktur vet jag tyvärr inte hur du ska få till. Kanske de i butiken har tips/idéer?! http://www.sadolin.se/#/collection6/ Lycka till! GOD JUL!
1 svar · 11,1k läst
N
nemlan: [citat] löst sittande / inrökta / flottiga / skadade... osv. Nedrivning tar tid / kostar pengar, men det blir garanterat (98%) inte merkostnader i material.
13 svar · 5,7k läst
N
nemlan: [citat] Nope. Då får du i bästa fall bara ett flammigare resultat än vad du normalt sett åstadkommer med Järnvitriol. Ska du absolut ha någon märkvärdigare ytbehandling än färg så kan du kika på t.ex. Skydda Träskydd, träolja eller eventuellt vaxer för utomhusbruk.
8 svar · 6,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja årstiderna jävlas med oss. Dyrt blir det också. Nästan alla vattenbaserade produkter pajar när dom fryser. Det gör även högtryckstvätten. På sommaren härsknar spacklet och div andra saker istället. Kan vi inte, så här i mellanmjölkens land, införa ständigt lagom temperatur. ;) :)
6 svar · 4,1k läst
T
Tiger79: Kul att det löste sig... MVH
73 svar · 24,7k läst
·
J
jsmohshm: Det var faktiskt ett ärligt misstag. Jag postade den sen visste jag inte hur jag skulle ta bort den :S ber om ursäkt och tackar för hjälpen! Är tveksam till att det går att sätta på något då ytan är för ojämn för skivor v något slag. Det skulle vara ett allt för stort projekt för en litet tak under en trappa om jag skulle riva allt också. Då måste jag dessutom spackla igen
5 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Om du läser lite mer här på forumet kan du se att man ofta målar S 0502-Y på väggen till 10cm från tak och taket + 10cm ner S 0500-N.
9 svar · 2,2k läst
C
crille1: Fortfarande inte hittat, tror inte den finns att få tag på i Linköping?
1 svar · 1,2k läst
S
sankaboy: Har tänkt byta ut luckorna till ett kökskåp med lådfronter. Problemet är att de gamla luckorna har blivit gula av solen så jag måste få de nya luckorna att hamna i närheten i nyans. Förklaring till bilden nedan: Lucka A: Baksidan av en gammal lucka (Dvs typ ursprunks nyansen) Lucka B: Framsida av gammal lucka Lucka C: Nya luckan Bilden finns även här:
0 svar · 6,0k läst
·
B
berra77: Tack för svaren Har nu skulpterat med plastic padding mycket trevlig produkt som härdat direkt och förhoppningsvis fäster bra mot träet. Lade ner listen på byggplast och blandade till plastic paddingen, fyllde hålen höll för med en mindre spackel spade så det inte skulle rinna ur ena sidan. Efter 10 min kunda man börja ta fram detaljerna som saknades med en kniv :-) detta följdes med
3 svar · 3,9k läst
N
Nikki73: Färgen på väggen är nog ett mellanting mellan luckorna/kaklet och dörren/fönstert.
1 svar · 1,1k läst
P
pejo82: Tack för tipsen, jag målade första varvet med grått igår, vart riktigt bra.
3 svar · 1,4k läst
Thomas59
Thomas59: Tapetklister med lite diskmedel och vatten i som rollas på den gamla tapeten löser upp det mesta. Sen är det bara att skrapa ner tapeten. Onödigt - tja? men tillfredställande att man gjort det ordentligt. Har du otur är det självklistrande tapeter eller vad det nu heter. Dessa har ett oftast ett plastskikt i sig som gör att "tapetborttagare" eller ånga inte funkar så bra. Hade det i en
11 svar · 5,9k läst
L
Lea-: Daniel - Ska du tapetsera om med samma tapeter?? Eller bara hänga upp en våd? Tänk bara på att den tapet du har på väggen kan ha bleknat/färgats med tiden så om du hänger upp bara en våd så kan det bli färgskillnader mellan nya och gamla tapeterna.
2 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: Ett tips kan också vara de märke som saluförs på Byggmax. Sen är också Malmbergs vitare än ELKO/ELJO, i allafall brytarna.
7 svar · 16,7k läst
M
medvind: Ganska exakt vad jag håller på att sätta upp nu så jag tror det kommer blir gryyymt snyggt. :p Sen ser man att fönsterlisterna ju måste göras i S-0500N nu också..
22 svar · 12,5k läst
nattugglan11
nattugglan11: kanon , tack!
3 svar · 4,7k läst
P
Pibben: Ursäkta en dum fråga, men hur tar jag reda på hur tak- och väggpanelen är behandlad? Jag trodde den var lackad, men taket känns "strävt" som obehandlat trä. Kan det vara så? Om inte, hur kan jag forska vidare?
2 svar · 3,2k läst
A
Aniska: Fick två frågor som jag tänkte lägga ut: _________________________________________________________________ Upplever du att man bör gå kursen hos avjord eller klarar man sig med boken om man normalt händig? Har du provat att måla ute med färgen? ____________________________________________________________ Hej! Kursen är bra, men man kan klara sig med bara boken. Det är inga problem att
61 svar · 54,0k läst
O
Osbeck: Vi skall måla ett stålräcke, invändigt räcke med glas, som vi vill ha vitt. Det skall vara så matt som möjligt, någon som har en idé kring vad för färg som kan vara lämplig? Matt, trevlig att ta på och hållbar är vad vi eftersöker. /Per
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.