M
magnux: En NCS-kod översätts till ett recept som skrivs precis som det du angav, att översätta det åt andra hållet blir nog svårare. Det finns ju inte lika många NCS-koder som det finns varianter på recept så om du hamnar mitt imellan är det nog väldigt svårt. Men om det recepet du har faktiskt finns i NCS skalan och du vet hur kulören ser ut så kan du ju alltid ta dig till en
6 svar · 18,9k läst
M
magnux: Självklart måste du räkna våd för våd och mäta hur långa våderna blir på dess högsta ställe om höjden faller eller stiger. Sen när det gäller mönsterpass så får du ju räkna hur många mönster du måste använda för att täcka en våd, dvs är mönsterpasset 53cm (rak passning) och takhöjden är 2.45 så blir varje våd 2.65(53x5) spillet blir då 20cm. Har man en stor trappa
5 svar · 6,3k läst
P
Pibben: Enligt http://flugger.se/~/media/PDF/How%20to%20folder/SE/110801_102694%20Maling%20af%20gulve%20SE.ashx så tål Fluganyl golvfärg viss fukt som kommer underifrån. Det verkar passa mitt källargolv bra. Nån som har tips på annan liknande färg som skulle passa. Kanske något lite billigare?
0 svar · 3,0k läst
L
Linisen_01: Har plöjt igenom massa trådar om olika trådar om färgkakel. Valet står mellan Alcro, grunda kaklet med Tät Grundfärg. Måla kaklet två gånger med Tät Täckfärg. (Valfri kulör). eller Nordsjös oljebaserade grundfärg Häftgrund och sedan två lager lackfärg/alkydfärg med hög glans. Några åsikter?
0 svar · 3,7k läst
O
OHE: Den "återställare" som jepperdy sannolikt åsyftar har dessvärre utgått ur Fluggers sortiment och ersatts med en variant som numera är lika medioker som allt annat i denna kategori av "hjälpmedel"! Fram med spackelspadarna gott folk!
3 svar · 4,0k läst
H
hilife: Jag besökte färgaffären idag och de förespråkade mycket riktigt väv. Dock är det tydligen så att om underlaget rör sig och det blir bubblor är det "kört". Då går det inte att åtgärda det sen. Fast, å andra sidan, jag vet inte hur mycket det blir genom åren. Taket har inte rört sig mycket som det ser ut nu utan mest är det i skarvarna. Renoverings tapeten är tjock. Den går att
2 svar · 1,2k läst
K
Kullberg: jag kom på en bra lösning... aldrig mer att jag penslar på lack på tusen vistar och slipar.... Jag tar slösvarianten och köper 4 liter Beckers Kvistlack och rollar hela taket med de. Då får alla ytor samma finnish och man slipper kvistarna. Kostar lite mer, men man sparar tid och
18 svar · 37,5k läst
B
Boddington: Ja de ser ju precis ut som de på din första änk, dekorspiken i koppar. Prövade dock att försöka pilla bort en och den satt som berg. Märkte att jag började förstöra taket när jag försökte bända bort en. Med tanke på att det kanske är ca 100 som ska bort så är det nog tyvärr uteslutet att försöka bända bort. Men då borde det betyda att de är troligtvis är i koppar och inte
4 svar · 3,4k läst
E
Eda: Ska troligen sätta finsågad panel på vårt loft över garaget som vi vinterbonar och kommer att göra till gäststuga, ( och där vi kommer att bo då och då under tiden vi bygger huset klart...) vill inte att det ska bli känsla av bastuväggar! Hade bestämt mig för vittonad lack men blev tveksam när jag provmålade! Någon som har en bild eftersom jag inte tycker att det blir speciellt
0 svar · 3,2k läst
L
lajsiiwan: Det bästa hade varit att bredspackla över de tapeterna som ni tog bort :) Jag hade tagit easy-cover. Går snabbast och minst slit.
2 svar · 2,9k läst
S
savio: [citat] Är den bra så känns det ju klockrent att den kostar 29kr på Jula. Den testar vi!
9 svar · 14,9k läst
L
lajsiiwan: Du kan också snitta tapeten med en mattkniv så vattnet tränger i snabbare :)
5 svar · 2,0k läst
L
lajsiiwan: Står på spannen hur länge man måste vänta innan man kan måla över det.
6 svar · 5,6k läst
T
TryBran: Hej! Vi är också intresserade hur den grå slamfärgen ser ut. Passar på att aktualisera den här tråden och hoppas på att någon vill posta en bild eller länk! Länken ovan fungerar inte. /Karin
2 svar · 3,2k läst
C
cnfsd: Har precis målat en hallbyrå + hylla i vit, vattenbaserad färg. Såhär i efterhand känns det som att jag borde ha målat med högblank i stället för halvblank färg, för det verkar lätt bli märken i den vita färgen när möblerna "används". Jag har ingen vidare lust att måla om hela möblerna när jag äntligen fått dem att se jämna och fina ut. :( Nu har jag några frågor... Kan
0 svar · 8,6k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Jotack DET märkte jag:(. Abranet? Måste jag testa. Har aldrig ens hört tals om det.
7 svar · 5,3k läst
F
flymax: Hej. Har testat att "fuska" och hoppa över bindern. Resultatet blir att det flagnar färg iom att det inte biter fast på samma sätt. Färgen i sig är lättare att måla om man först kör binder+lite färg för att se var man målat, andra varvet 50/50 binder och färg och 3:e ren färg. Silikatfärg är skönt att måla med och resultatet blir bra!! Good luck.
7 svar · 8,6k läst
L
liva: hej ska lackera vit betong, behöver tips om en lack som inte gulnar någon som vet?:)
0 svar · 4,2k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Vågar inte hålla med då jag blivit varnad för att jag gjorde mig lustig över en TS smak och jag kan nog hålla med om att det var onödigt, även om jag själv tyckte det var riktigt kul. Tycker man att vitlaserat tak är snyggt så tycker man det. Alla har inte samma smak. Har själv vitlaserade ryggåstak i halva huset som är från 1989 och det är ok. I det här fallet är det
10 svar · 2,3k läst
Alpha
Alpha: Det finns ju olika fabrikat vissa är bättre än andra har jag egen erfarenhet av, vissa är ju nästan torra direkt ifrån tuben som om att tuben/tuberna(=skrot) har fått sig en frost kanske i samband med transport eller att pallen med gods stått ute för länge innan de tas in i butik. Brukar med foga med akryl/latex i hörn innan tapetsering så länge det inte är stora glipor det handlar
3 svar · 2,2k läst
T
Tiger79: Lånar tråden lite. Ska sprutmåla en vagga och en spjälsäng vit till Lillen som e på väg :-) Någon med tips på nån bra färg till detta? MVH
2 svar · 1,5k läst
M
Michailoff: Problemet kan uppstå med sandgrängade tak som inte är ommålade. Enkelt uttryckt är Lätt-färgen en "tunnare" variant av takfärg som ändå ger ett täckande färgskikt när den torkar. Det är ingen idé att måla med den efter att man målat med en vanlig takfärg, då ger den inte rätt effekt. Ett bra alternativ är Caparols takfärg CapaSilan. Den ger ett oerhört bra resultat som inte
15 svar · 11,2k läst
·
L
lajsiiwan: Fråga i valfri färghandel. Alla handlare har i regel alla färger som alla andra har :)
1 svar · 1,4k läst
hecke
hecke: Ok då förstår jag. Läste titeln och var inställd på att du hade dränerat eftersom du frågade om färg till efter dränering. Då hinner du i alla fall planera färginköpen innan det blir dags att måla.
7 svar · 2,9k läst
F
FStrandberg: Tack för svar! Jag har rollat skivan med strukturroller och det verkar bli helt ok! Anledningen till att jag bygger med MDF är att det jag ska bygga inte bara är en platt vägg utan flera bitar som behöver sammanfogas för att bilda ett hörn. Lite svårt förklara. Dessutom så ville jag använda ett lite tjockare material för att slippa regla. Jag är ingen expert så hoppas jag gjort
5 svar · 11,1k läst
C
camelspin: Självklart skall du inte ge dig in i nån evighetscykel, det har jag också gjort och önskat att jag aldrig börjat. Men kolla först innan du börjar med lite vatten, sitter det bra så kan det funka. Du slipper då spackla eller sätta easy cover och lägga tid och pengar på det. Om underlaget släpper av fukten i spackel kommer det aldrig att gå, som tidigare nämnts kommer den att släppa
21 svar · 7,2k läst
H
Henri: Tack Johan för synpunkter! Min linnetapet är ljusbeige med ljusgrå botten, vilket väl gör att det krävs färre strykningar för att färgen ska täcka. Men ytan kanske ändå blir för "död" för att resultatet ska bli bra. I så fall måste jag riva ner tapeten och undrar hur man gör och om det brukar vara svårt. Förmodar att det blir omöjligt att riva tapeten om den först är
6 svar · 4,6k läst
R
roru: hejsan....såg på nått inrednings program där de målade i ett sovrum...det målade fondväggen i 3-4 olika gröna färger... å resten av väggarna va målade i nån vit/ljusbeigh varm färg. kommer tyvärr inte ihåg vilket program.. väggen är 2.40 m hög... nån som har nått tipps på hur jag ska göra,typ hur stora varje fällt ska va...vilka slags färger som kan va snyggt.. om nån
0 svar · 2,0k läst
S
savio: 3 frågor som har givit mig lite huvudbry. 1. Hur tar jag bort torkad målarfärg som ligger på klinkers-golv? 2. Hur tar jag bort torkat vävlim som ligger på klinkersgolv? 3. Hur tar jag bort torkad målarfärg som sitter på tapet?
0 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.