6 325 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Obehandlat plank utomhus ?
Jag har kommit över ett parti plank ( typ 200 st 1 meters) i perfekt skick.
Tror det är hyvlad (båda sidorna) Furu.
Jag har nu funderingar på att göra staket runt tomten med detta....
Något finurligt sätt att få dessa otryckta plank att hålla.
OBS !
Vi vill inte måla dessa vita eller röda.
Helst grå Järnvitriol....
Några tips, eller skall jag lägga ner den här idén... ?
Anders
Tror det är hyvlad (båda sidorna) Furu.
Jag har nu funderingar på att göra staket runt tomten med detta....
Något finurligt sätt att få dessa otryckta plank att hålla.
OBS !
Vi vill inte måla dessa vita eller röda.
Helst grå Järnvitriol....
Några tips, eller skall jag lägga ner den här idén... ?
Anders
Gör ingenting. Sätt upp dom och byt om tio år, ev olja med spruta efter uppsättning. Oavsett vad du gör får du byta efter X antal år. Är dom dessutom hyvlade så tränger/fäster inte färgen in oavsett.
Men visst kan du väl måla på hyvlade plankor? Det beror ju på färgen. (gissar att du menar nått annat, utveckla gärna!)5.2 racing skrev:
Klart du kan, men det fäster inte så bra.
Kan man olja för att sen använda järnvitiol ?
Anders
Anders
Rekomenderar att låta tiden ha sin gång. Järnvitriol är ett sätt att fuska sig fram 10 år i tiden. På ett plank kan det vara motiverat om den naturliga "gråningen" uteblir på vissa partier. Men behandla då allt precis som om du skulle måla allt, detta för att det blir ett mer enhetligt resultat. Det syns att en planka är behandlad, men det syns mindre om den brevid är det också så att säga.
Nope. Då får du i bästa fall bara ett flammigare resultat än vad du normalt sett åstadkommer med Järnvitriol.bygganders skrev:
Ska du absolut ha någon märkvärdigare ytbehandling än färg så kan du kika på t.ex. Skydda Träskydd, träolja eller eventuellt vaxer för utomhusbruk.
Klicka här för att svara