11 616 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Måla innerdörrar av Gabon
Ska måla om gabondörrarna vita istället för originalfärgen och undrar nu hur jag ska gå tillväga.
Jag har tänkt att göra enligt följande:
1. Slipa lite lätt på ytan med snällt sandpapper
2. Tvätta med målartvätt
3. Grunda med snickerigrund (Caparol snickerigrund CC)
4. Slipa lite lätt
5. Måla med en lackfärg
6. Slipa lite lätt och köra en sista omgång med lackfärgen.
Tror ni att det är ett bra upplägg?
Det jag är mest rädd för är om trät skulle lyckas bryta sig igenom och missfärga hela dörren.
Följande går att läsa på Caparols hemsida om grundfärgen som jag har (Caparol Snickerigrund CC):
"Vattenspädbar snabbtorkande grundfärg för snickerier inomhus. Lämplig på tidigare målade snickerier samt på nytt trä."
Edit:
Kom på att jag har en annan grundfärg hemma som kanske lämpar sig bättre för ändamålet?
Det heter Futura Snickerigrund och är av märket Teknos.
Följande finns att läsa på teknos hemsida om färgen:
FUTURA SNICKERIGRUND
Snabbtorkande, luktsvag alkydgrundfärg inomhus på trä, masonite, fabriksmålad inredning mm. Även utomhus på snickerier, dörrar mm. Futura Snickerigrund är en allgrundfärg som biter mot de flesta material. Kan också användas som slipstrykningsfärg.
Jag har tänkt att göra enligt följande:
1. Slipa lite lätt på ytan med snällt sandpapper
2. Tvätta med målartvätt
3. Grunda med snickerigrund (Caparol snickerigrund CC)
4. Slipa lite lätt
5. Måla med en lackfärg
6. Slipa lite lätt och köra en sista omgång med lackfärgen.
Tror ni att det är ett bra upplägg?
Det jag är mest rädd för är om trät skulle lyckas bryta sig igenom och missfärga hela dörren.
Följande går att läsa på Caparols hemsida om grundfärgen som jag har (Caparol Snickerigrund CC):
"Vattenspädbar snabbtorkande grundfärg för snickerier inomhus. Lämplig på tidigare målade snickerier samt på nytt trä."
Edit:
Kom på att jag har en annan grundfärg hemma som kanske lämpar sig bättre för ändamålet?
Det heter Futura Snickerigrund och är av märket Teknos.
Följande finns att läsa på teknos hemsida om färgen:
FUTURA SNICKERIGRUND
Snabbtorkande, luktsvag alkydgrundfärg inomhus på trä, masonite, fabriksmålad inredning mm. Även utomhus på snickerier, dörrar mm. Futura Snickerigrund är en allgrundfärg som biter mot de flesta material. Kan också användas som slipstrykningsfärg.
Redigerat:
Det finns aven dom som bredspacklar forst (antar att adringen lyser igenom annars). Om du bara skall lacka finns det en guide har:
http://www.nordsjo.se/paint2.asp?cat=7&avd=6&type=2
For ovrigt tror jag att gabondorrar kommer att bli pa modet om ett par ar sa du kan ju alltid fundera pa om du inte vill byta dorr istallet?
http://www.nordsjo.se/paint2.asp?cat=7&avd=6&type=2
For ovrigt tror jag att gabondorrar kommer att bli pa modet om ett par ar sa du kan ju alltid fundera pa om du inte vill byta dorr istallet?
Om du inte är kanonduktig eller bredspacklar kommer du aldrig att få en helt slät dörr tror jag. Och dörrar kräver ett riktigt bra spackel (plastic padding?).
Slipa inte igenom lacken, det blir dåligt tror jag. Om du kan leva med dörrar med lite struktur tror jag på din modell. Skulle personligen gå med roller på färgerna, då blir det en jämnt ojämn yta ;-)
Slipa inte igenom lacken, det blir dåligt tror jag. Om du kan leva med dörrar med lite struktur tror jag på din modell. Skulle personligen gå med roller på färgerna, då blir det en jämnt ojämn yta ;-)
Att dörren blir slät är jag inte orolig för, det tror jag absolut att jag kommer att uppnå (har köpt en roller för ändamålet med som är perfekt enligt färgbutiken).
Hursomhelst så är det jag är orolig för om trät bryter sig igenom?
Eller har någon av de grundfärgena jag har ngn form av spärrfunktion för det?
Hursomhelst så är det jag är orolig för om trät bryter sig igenom?
Eller har någon av de grundfärgena jag har ngn form av spärrfunktion för det?
nybyggd skrev:
Ingen tvättning? Målatvätt menar du antar jag? Varför inte?
Jag har börjat projekt och tänkt mig följande ordning:
1. Slipa lätt
2. Målartvätt
3. Spackla och slipa lätt
4. grundmåla 2ggr med en alkydbaserad grundfärg
5. Rolla 2 ggr med lackfärg.
Synpunkter?
1.Tvätta alltid först för att slippa fett på sandpapperet.
2.Slipa
3.Grunda
4.Spackla vid behov
5.Slipa
6.Grunda igen
7.Färdigmålning
Sen tycker jag personligen att det blir bäst resultat om man för på med roller och slätstryker med pensel.
Lycka till.
2.Slipa
3.Grunda
4.Spackla vid behov
5.Slipa
6.Grunda igen
7.Färdigmålning
Sen tycker jag personligen att det blir bäst resultat om man för på med roller och slätstryker med pensel.
Lycka till.
Klicka här för att svara