Kör ALLT med S 0502-Y, så ser du inget gult överhuvudtaget. Snickerier, väggar och tak. S 0502-Y ser dessutom "fetare och mulligare" ut än obruten färg.

Vi har kört så här i hela huset, även på utsidan.

savio skrev:
Jag upprepar frågan om det ser dumt ut att köra samma rakt över, dvs s0500 över hela linjen?
Nej, det är inte dumt alls. Jag skulle säga att det är det enda som blir snyggt. Så "rent vitt" som möjligt skulle jag säga, brytningar gör (enligt mig) att det ser antingen gult eller solkigt ut.

Babbo skrev:
Vi har 0500-N överallt. Väggar, tak dörrar och fönster och det är jättefint. Skuggor och ljus gör att det inte ser exakt lika ut. Golv, möbler m.m. reflekterar och ändrar färgen.
Tilläggas kan att vi inte har så väldigt stora och många fönster. Då kan det kanske bli för ljust.

Personligen så är jag inte så förtjust i 0502. Har använt den vid flera tillfällen och tycker att intrycket blir "smutsigt".
Vad glad jag blir nu d^_^b
Det låter suveränt, jag tror vi satsar på det.
Du råkar inte ha några bilder på hur det ser ut vid dörrar eller fönster?

Jag tänkte till och med att man kanske ska köra 0500-N med glans 5 på alla väggar och sedan 0500-N med glans 7 på dörrar, foder och lister.
Lutar åt, ska åka till färgbutiken idag och snacka med dom.

Johan Gunverth skrev:
Kör ALLT med S 0502-Y, så ser du inget gult överhuvudtaget. Snickerier, väggar och tak. S 0502-Y ser dessutom "fetare och mulligare" ut än obruten färg.

Vi har kört så här i hela huset, även på utsidan.
Det låter också som en bra lösning, helt klart.
När allt är S 0502-Y så lär det inte se gult ut alls, jag skulle absolut kunna tänka mig att ha det så men det ligger ändå närmre till hands att ha en som inte är åt det gula hållet.

s:et står för second edition, inte svart. Själv använder jag den gamla 0502-y till snickerier. Be att få se prover på både s-0502-y och 0502-y.

savio skrev:
Det låter också som en bra lösning, helt klart.
När allt är S 0502-Y så lär det inte se gult ut alls, jag skulle absolut kunna tänka mig att ha det så men det ligger ändå närmre till hands att ha en som inte är åt det gula hållet.
Det är rätt. Det gula finns där, men eftersom din "vita" referens blir den med gult kommer det att se helt vitt ut.
En annan fördel är att "vita" elprylar ofta är S 0502-Y och därför kommer att smälta in bättre.
Ytterligare en fördel är att allt annat uppfattas "friskare" i färgen inklusive du själv. :)

Uppdatering:

Har nu varit i färgbutiken (Caparol) och snackat med dom.
Jag har kommit fram till att jag ska satsa på en färg som heter S0500-N rakt igenom vilket jag antar alla har syftat på i tråden när man pratat om 0500?

Jag tänker satsa på glans 7 i hallen eftersom den är lite mer stryktålig, eftersom hallen och vardagsrummet sitter ihop så tvingas jag ha 7 även i vardagsrummet.

Sedan så tänkte jag ha glans 5 i sovrum och arbetsrum. Denna ska ju vara lite snyggare men lite mer ömtålig, det sistnämnda bör inte vara någon fara i dessa rum.

Sist så tänkte jag ha samma färg (S0500-N) även på lister, foder och innedörrar men där glans 25 istället.

Vad tror ni om det? :p

Ganska exakt vad jag håller på att sätta upp nu så jag tror det kommer blir gryyymt snyggt. :p Sen ser man att fönsterlisterna ju måste göras i S-0500N nu också..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.