10 376 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Ta bort gammal "bredspackel" på vägg?
Ska fixa till min lilla tjejs första egna rum och började riva tapeter. Vad jag fann var att under den översta strukturtapeten fanns ett lager bredspackel över en annan strukturtapet. Nu är jag något villrådig om hur jag skall gå vidare....
- Sätta renoveringsgips över hela skiten
- Försöka få ner eländet och sedan bredspackla
- Eller något annat...
Tacksam för tips!
- Sätta renoveringsgips över hela skiten
- Försöka få ner eländet och sedan bredspackla
- Eller något annat...
Tacksam för tips!
Väggarna är av gips, därför är jag lite tveksam om väta. Har läst på andra trådar och just gipsväggar och ånga verkar inte vara någon bra kombination. Lätt att skada pappret på gipsen.
Men om man är försiktig...
Kanske ändå ska testa på en bit och se hur det blir.
Efter allt förarbete ska väggarna tapetseras.
Men om man är försiktig...
Kanske ändå ska testa på en bit och se hur det blir.
Efter allt förarbete ska väggarna tapetseras.
Inga problem att med hjälp av tapetloss eller vävlim väta tapeten även om det sitter gips bakom. Men vid nedtagningen ska du inte använda någon vass skrapa utan spackelspade eller liknande. Skulle du göra lite åverkan i gipsen är det inga problem. Lossnar större partier papp från gipsen så kan du måla de partierna med oljegrund eller emulssionsfärg innan du börjar spackla.
Men innan du ger dig på det så kolla hur tapeten sitter. Vissa nya strukturtapeter är exempelvis spaltbara. Om det som redan nu sitter på väggen sitter bra så är det förstås enklare att bara spackla de partier som behövs och sen slänga upp tapeten.
Men innan du ger dig på det så kolla hur tapeten sitter. Vissa nya strukturtapeter är exempelvis spaltbara. Om det som redan nu sitter på väggen sitter bra så är det förstås enklare att bara spackla de partier som behövs och sen slänga upp tapeten.
Klicka här för att svara