12 549 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Vilken vit till väggar, tak resp snickerier?
Sida 1 av 2
Hela lägenheten ska målas vit i princip, det innefattar väggar, tak och snickerier (dörrfoder, lister samt dörrar).
Problemet är ju förstås det här med färgkod.
De listerna vi har tittat på kommer i färgen 0502y vilket ju är en vit med lite gula inslag.
Vår teori just nu är att låta listerna ha kvar sin 0502y och att måla fodret och dörrarna med samma färg.
Sedan att måla väggarna med vitare vit som heter 0500, denna färgen ska ha den färgkoden tydligen:
http://www.landora.se/pi_vagg07.htm
Det jag är rädd för är att dörrarna, listerna osv isf skulle kunna gula ut mot väggarna som är mer kritvita?
Problemet är ju förstås det här med färgkod.
De listerna vi har tittat på kommer i färgen 0502y vilket ju är en vit med lite gula inslag.
Vår teori just nu är att låta listerna ha kvar sin 0502y och att måla fodret och dörrarna med samma färg.
Sedan att måla väggarna med vitare vit som heter 0500, denna färgen ska ha den färgkoden tydligen:
http://www.landora.se/pi_vagg07.htm
Det jag är rädd för är att dörrarna, listerna osv isf skulle kunna gula ut mot väggarna som är mer kritvita?
Brukar åxo anv.0502-y(skiljer lite beroende på märke) till de flesta snickerier.
Nu vet jag inte hur mkt du skall stryka men nog kan du kosta på dig lite kvalitetsfärg istället för den dyngfärgen du länkade till;-)
Nu vet jag inte hur mkt du skall stryka men nog kan du kosta på dig lite kvalitetsfärg istället för den dyngfärgen du länkade till;-)
tobbe72 skrev:
Tror du att 0502y ser lite "dassigt" ut om jag har 0500 på väggarna?
Jaså, är den Landora-färgen dålig?
tobbe72 skrev:
Någon skrev att det kunde se "inrökt" ut med 0502y på dörrar, lister och foder om man har 0500 på väggarna, och så vill man ju absolut inte att det ska se ut
Ju mer jag tänker på det ju mer säker är jag på att det är 0500 jag vill ha på alla väggar egentligen.
Men jag skulle gärna vilja ha en färg som skiljer sig lite för just dörrar, lister och foder men färgen får inte göra att något ser konstigt ut. (dassigt, inrökt eller vad man man nu kan kalla det
Är det förresten otänkbart att ha samma vita till dörrar, lister och foder som man har på väggarna? dvs 0500 över hela linjen?
Färgen du tipsade om kostar 799kr för 10-liter såg jag, kan bli mkt dyrt i längden eftersom det är mkt som ska målas :blushing:
jag kör s0500 på väggar och s0502y på detaljer foder och lister och det funkar kanon men det får inte bli för stora ytor med s0502y då ser den pissgul ut, det är svåra färger, det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare, och årgångar körde flugger både nu när jag gjorde övervåningen och för 2 år sedan när jag gjorde första våningen och s0500 för väggen är kanon men s0502y snickerifärgen kändes alldeles för gul, jämförde med samma färg målad för ett par år sedan och det skillde flera nyanser blandade upp den 1/1 med s0500 och då blev den bra.
Men konceptet funkar om du får rätt nyanser.
Marive skrev:jag kör s0500 på väggar och s0502y på detaljer foder och lister och det funkar kanon men det får inte bli för stora ytor med s0502y då ser den pissgul ut, det är svåra färger, det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare, och årgångar körde flugger både nu när jag gjorde övervåningen och för 2 år sedan när jag gjorde första våningen och s0500 för väggen är kanon men s0502y snickerifärgen kändes alldeles för gul, jämförde med samma färg målad för ett par år sedan och det skillde flera nyanser blandade upp den 1/1 med s0500 och då blev den bra.
Intressant!
Du kanske tycker att man rentav ska satsa på s0500 på väggarna och sedan en blandning mellan s0500 och s0502y på detaljerna?
Du skriver att s0502y inte får vara på för stora ytor, då kanske den inte lämpar sig bra till mina innerdörrar?
Själv målar jag smygar, karmar, foder, ev. sockel med nordjö vit(alkyd 15) som drar aniningens mot det gråa hållet, tycker den stämmer bra mot fönsterkarm,båge som är i 0502-y.
Annars kan du ju välja S-0502-G som går åt det gröna hållet istället för mot de gula.
Annars kan du ju välja S-0502-G som går åt det gröna hållet istället för mot de gula.
Hej,
Vi har målat väggarna med något som vår färghandlare kallar bröllposvit. Den är inte så gul som 0502Y. För att spara arbete har vi köpt fördigmålade lister som jag gissar är 0502Y, brukar vara det. Jag tycker att de är alldeles för gula mot vår vägg så jag målar på ett lager kritvitt. Min man tyckte att jag var helt knasig men har i efterhand erkänt att det blev mycket snyggare. Även taket är kritvitt.
Jag är mycket nöjd att jag gjorde extrajobbet att måla.
Malin W
Vi har målat väggarna med något som vår färghandlare kallar bröllposvit. Den är inte så gul som 0502Y. För att spara arbete har vi köpt fördigmålade lister som jag gissar är 0502Y, brukar vara det. Jag tycker att de är alldeles för gula mot vår vägg så jag målar på ett lager kritvitt. Min man tyckte att jag var helt knasig men har i efterhand erkänt att det blev mycket snyggare. Även taket är kritvitt.
Jag är mycket nöjd att jag gjorde extrajobbet att måla.
Malin W
Det verkar vara en djungel det här, minst sagt 
Som sagt så verkar det som om jag satsar på en vit utan gula inslag, typ S0500 eller liknande.
Sedan att man tar dörrar, foder, lister med ngn annan vit.
Några tips? Jag vill inte att det ska se "gulaktigt" ut.
Jag upprepar frågan om det ser dumt ut att köra samma rakt över, dvs s0500 över hela linjen?
Som sagt så verkar det som om jag satsar på en vit utan gula inslag, typ S0500 eller liknande.
Sedan att man tar dörrar, foder, lister med ngn annan vit.
Några tips? Jag vill inte att det ska se "gulaktigt" ut.
Jag upprepar frågan om det ser dumt ut att köra samma rakt över, dvs s0500 över hela linjen?
Vi har 0500-N överallt. Väggar, tak dörrar och fönster och det är jättefint. Skuggor och ljus gör att det inte ser exakt lika ut. Golv, möbler m.m. reflekterar och ändrar färgen.
Tilläggas kan att vi inte har så väldigt stora och många fönster. Då kan det kanske bli för ljust.
Personligen så är jag inte så förtjust i 0502. Har använt den vid flera tillfällen och tycker att intrycket blir "smutsigt".
Tilläggas kan att vi inte har så väldigt stora och många fönster. Då kan det kanske bli för ljust.
Personligen så är jag inte så förtjust i 0502. Har använt den vid flera tillfällen och tycker att intrycket blir "smutsigt".