24 692 läst ·
73 svar
25k läst
73 svar
Operation rädda gipstaket (spackla)
Gypsum skulle jag inte använda i taket. Alldeles för grovt och svårslipat. Kosta på dig en säck Ardex 828 eller ännu bättre 826 som har längre bearbetningstid. Funkar till grovspacklingen, att sätta pappremsan i och finspacklingen.
Om du nu väljer Gypsum-LH istället så kan det vara svårt att fästa remsan i LH ordentligt, rekommenderar i så fall t ex Beckers Breplasta J som är gjord för remsor och är krämigare. Sen avsluta med LH.
Personligen skulle jag i första hand ha valt "gör om-gör rätt" och tagit ner allt och i andra hand spacklat skarvarna och sen upp med microlit. Använd då gärna nån kombinerad lim/grund som de flesta tillverkare har.
Inte hålla på att raspa till en fas för remsorna. Idiotiskt! Glöm inte att microlit INTE döljer dåligt underarbete!
Lycka till!
Om du nu väljer Gypsum-LH istället så kan det vara svårt att fästa remsan i LH ordentligt, rekommenderar i så fall t ex Beckers Breplasta J som är gjord för remsor och är krämigare. Sen avsluta med LH.
Personligen skulle jag i första hand ha valt "gör om-gör rätt" och tagit ner allt och i andra hand spacklat skarvarna och sen upp med microlit. Använd då gärna nån kombinerad lim/grund som de flesta tillverkare har.
Inte hålla på att raspa till en fas för remsorna. Idiotiskt! Glöm inte att microlit INTE döljer dåligt underarbete!
Lycka till!
Tittade efter Ardex 828 men hittade det ingenstans, hittade en del liknande men allt krävdes maskinvisp förutom just Gypsum då som jag köpte.xibeca skrev:Gypsum skulle jag inte använda i taket. Alldeles för grovt och svårslipat. Kosta på dig en säck Ardex 828 eller ännu bättre 826 som har längre bearbetningstid. Funkar till grovspacklingen, att sätta pappremsan i och finspacklingen.
Lycka till!
Men tanken är att enbart fylla de stora håligheterna en första gång, sedan kör jag vidare med annat spackel, då är det väl ingen fara om jag har Gypsum som är svåslipat? Eller är det dåligt på ngt annat sätt också?
Jag har egentligen bara testat att sätta remsa på ett stället hittils och det är i badrummet.
Där har jag först fyllt med gipsspackel (hade tidigare, slut nu) och sedan satt våtrumsspackel (Beckers Breplasta för våtutrymmen) men eftersom remsan inte fastnade i breplastan så satte jag dit den med på våtrumslim.
Sedan är tanken att spackla och slipa någon/några ggr med lätt breplastan för att jämna ut.
Men du menar tvärtom mot många andra att jag inte ska fasa in för remsorna? Tror du då inte att de "bygger ut" och syns?
Det var som fan, det ska jag komma ihåg d^_^bsomelvis skrev:
Uppdatering:
En målare var där idag och kikade på det, han tycker absolut att det är hopp om det.
Hans idé var att spackla ordentligt och bra några gånger så att det blir väldigt slätt, därefter sätta ngn form av väv.
Väven skulle isåfall göra så att man slipper använda pappersremsa helt vilket ju underlättar en del då det är svårt och tar mkt tid.
Lutar åt att vi satsa på det istället, inga invändningar?
Härligt, vi bokar det!xibeca skrev:
Ska försöka få upp lite bilder under och efter processen.
Det är inga hinder att sätta väv i våtutrymme (badrummet) eller av brandfara eftersom det ska vara spotlights i?
Vilken typ av väv är bäst?
Googlade snabbt och hittade dessa.
Jag har hitta följande
Byggmax målarväv 169kr för 25m:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18550.aspx
Glasfiberväv K-Rauta 249kr för 25m
http://www.k-rauta.se/inredning_9044.htm
Sjävlklart så måste man montera gipsen rätt för att kunna få en bra skarv. Att pappersremsan bygger mer, kan jag inte riktigt hålla med om. De flesta spackeltillverkare säger ochså att pappersremsa skall användas.nybyggd skrev:
Kul att du är intresserad! =)Tiger79 skrev:
Det gick bra, jag tog hjälp av en målare som spacklade en sista gång och sedan satte upp en väv utan struktur och målade över det.
Nu ser alla tak kanon ut bortsett ifrån några ställen där man ser en liten liten skarv igenom väven, det överlevar jag dock.
Nu ska snart elektrikern borra igenom taket och fälla in spottarna, hoppas inte att plattorna rör på sig i samband med detta bara!
Bra att det löste sig med taken! Inser att det inte är till någon hjälp för dig men med den typ av gips som du satt hade jag gjort grundarbetet på följande vis för att få taket slätt: 1) Grunda de befintliga försänkningarna med emulssionsfärg eller oljegrund. 2) Finkornigt gipsspackel (Ardex 828 el liknande) i de befintliga försänkningarna2) Slipa så spacklet hamnar i nivå med gipsen 3) Limma upp pappersremsa med Hernia KP4 4) Bredspackla med medium sandspackel 2 gånger. 5) Slipa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden