Färg, Måla & Tapetsera
abel48: Har nu betsat en trapp med bets av märket ZAR. Det är en bets man gnider in med en trasa. Men trappen blev väldigt flammig och ojäm. Den har tidigare varit lutad och såpad, kan det bero på det? var dock ca 5 år sedan. Vad ska man göra nu tro...?? är det bara att slipa bort allt och börja om eller går det att fuska till tro? MVH Anders
öringen: Hur vitmålar man över ett brunbetsat pärlspontstak? Betsen bara löser upp sig hur jag än gör....
Mattias2: Har samma fundering, var inne på Jula och såg att dom hade denna färg på 10L hink för 199:- Det står på etiketten "Andas/Puster/(och nåt på finska)" :D http://www.jula.se/tak-vaggfarg-vit-129139 Kan den vara ok som budget alternativ?
Niteowl: Har bestämt mig att jag inte vill ha några skarvar i taket. Blir till att spackla, slipa och måla ;)
vem_jag: Det går om du använder en oljebaserad bets. men den fäster bättre och du slipar bort oljan. men om det är faner får du slipa försiktigt
medvind: [citat] Tackar för det, skulle ringa och fråga samma sak :)
Freddy_kruger: Frågan är vilket slutresultat du vill ha...? Spånskivor rör sig, skarvar mellan skivorna spricker... Billigast: Rolla med vit färg. Nästan lika billigt: Spackla skruvskalllar och skarvar samt rolla vitt. (det kommer att spricka...) Lite dyrare: Spackla, sätt väv och rolla. kommer troligen att spricka men inte säkert. Dyrast: Gipsskivor... spricker inte om du lägger pappremsor över
Mange66: Hej alla! Jag undrar om någon har köpt o tapetserat med Eco Nina Jobs 9831? En svart tapet med svarta rektangulära figurer. Jag fått en färgskiftning vid alla skarvar på min. Jag har testat lite o kommit fram till att det är limmet som löser färgen på tapeten. Om man torkar limrester med fuktig svamp blir svampen svart:( Jag har pratat med butiken o dom har kontaktat Eco o rådet är:
eaglemountain: Hej! Huset har en murad grund med leca murblock och i gillestugan på källarplan så planerar jag riva bort panelen och ha öppen vägg. Nu till min fråga, kan man måla direkt på leca blocken med silikatfärg eller skall man putsa väggen först. Det är ju viktigt att fukten skall kunna vandra båda vägarna. Kan ju bli ganska snyggt att måla direkt på leca blocken eller vad tror ni/ eller
Pon: Vattenburen lackfärg med glans mellan 10 & 15 och grundat med spärrande lackfärgsgrund är mitt förslag. Vanlig takfärg och takalkyd ger en grövre gräng och visar penseldrag tydligare. Måla hela längder och du kommer att få ett ypperligt resultat.
gafsan: Tvätta ner all färg, annars släpper allt med den nya färgen... Vilket recept hade du på limfärgen?
evoline: Fukta tapeten så kan limmet lösas upp och man kan då dra bort tapeten lättare. Du kan ju tapetsera över det gamla bara...
LAINE: Har du viljan och tid så kan du med pensel och en bra snickerifärg måla dom med gott resultat, nästan som lackerat. Dock oerhört svårt även för yrkesmålare och slutresultat beror även på underlaget. Som föregående talare säger, skicka iväg dom för sprutmålning. Räkna med minst 200:- per lucka. Ibland är det faktiskt billigare att köpa nya luckor istället för lackering och
5.2 racing: [citat] +1. Instämmer helt. 0500-n är annars en favorit, men passar kanske inte överallt.
Kjellstrand: Ja, man får skära till dem lite innan man sätter dit dem men jag tycker att om man ska mäta och klippa exakt så kan man stå och fundera på de matematiska termerna hela kvällen utan att komma till skott och så blir man osäker osv och så blir det ändå fel. I alla fall jag :P Såvida du inte ska sätta upp enfärgade utan passning, då är det lätt Hoppas du lyckas!
LAINE: Spackla det som behövs och måla sedan tre gånger med vanlig väggfärg så kommer du inte att märka skillnad på spacklad och tapetserad yta.
Faema: Jag tror inte att jag målade för tjockt. Den färgmängd som gick åt för att måla alla rum stämde överens med den färgförbrukning som tillverkaren anger som riktmärke. Jag arbetade in färgen ordentligt, så pass att högerhanden blev överansträngd och jag vaknade på nätterna med stickningar i handen och ingen ytkänsel i handen. :-)
Johan Gunverth: [citat] Färgen kommer att upplevas olika vid olika tidpunkter på dygnet och beroende på det är mulet eller soligt. Kl. 12 en mulen dag kommer det antagligen att se likadant ut. Vid en solnedgång en sommardag; väldigt olika.
Avemo: [citat] Det var bestämt den färg jag provat. Det oljebaserade hette också elegant. Tack för tipset i alla fall. Erik
flymax: Hej på er! Har scannat detta eminenta forum utan att ha hittat någon med samma bekymmer som jag. Skall renovera och tilläggsisolera vårat funkishus och passar då även på att byta alla fönster och dörrar. Blir osäker på färgval då jag inte riktigt har känsla för sånt:confused:! Fönster kommer att vara SP och i kulör Ral 9010 glans 30. Alla hängrännor och stuprör i aluzink.
Stoffemannen: Hej och tack för all hjälp. Problemet avlöstes genom att grannen som är målare frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa jag så på torsdag sätter han tapeten. Grannar är bra. :-)
UglyBob: Tack för alla tips, men det verkar redan ha löst sig. Hade en målare där och han sa att det inte var limfärg under och att det "bara" var att spackla över och måla.
Stefan N: Kallas mjölkpapp och finns på Bauhaus och liknande.
gaia: [citat] ja, och kan innehålla mer krita som är biligare än andra vita pigment och kanske därför så sträv för att bli matt. Blir svår att tvätta av fläckar som oftast sugs in i ytan så spara färgen till övermålningar :) gaia
Johan Gunverth: Vinyltapeter från 70-talet brukar ju vara spaltbara, d.v.s. får man tag ytskikten i ett hörn brukar det vara väldigt enkelt att separare ytskiktet från pappersbasen. Våtrumstapeterna från den tiden brukade vara så.
Roary: På färgaffären sa de till mig att det inte spelade någon roll så länge man lät grundfärgen torka ordentligt. Jag har gjort så både inomhus och ute och den färgen sitter kvar än så länge.
jordraketen: Kanske en dum fråga men menar du pris per m2 väggyta eller m2 bostadsyta? Du har inte koll på "utemålningen"? Tack så länge!
E171: okej, då kanske de sån modell då, aldrig vart med om att de färgat av sig men de förekommer alltså. Blir retur av dessa rullar får vara glad att man bara han sätta upp 4 border! Synd då ja tyckte de var snygga.
Anders_S: Man kan även prova Herdins Tak o Panelvitt. Finns i både vit och extra vit. Även för tidigare lackade tak. Och det bästa : den droppar inte!!/ Anders